Žena dvadesetoga veka

264

љину, Мајку, Дете, Голубове Републичке, и толике друге стихове који су сви таки као да су ради ваше оласти написани. Тај велики поета у исто време је главни инспектор университета и, као такав, има важан задатак да председава у испитној комисији за наставу пз књижевности у девојачким лицејима. «Наше кандидаткиње, вели он, много боље одгова"рају на питања из језика и граматике него из књижевности п критике.... То је зато што средња девојачка настава, до данас, својим жилама тоне у основној настави, где, као што се зна, граматичка знања увек заузимају велико место, наравно на корист језику и правопису и, све да кажемо, на корист речи, али уједно врло често на штету књижевнога осећања И самих ствари... Остаје се при спољашњем облику језика и при оделу мисли, а не прозре се довољно унутра да се позна какво живо тело покрива та хаљина, и колико су Форма и садржина, у најсавршенијим делима, спојене п нераздељиве." И даље: «Идеје су одвећ често апсолутне, а не личне; оно што се утврђује нема доказа; у вежбањима где су ред, поступност, једноставност у развијању од највеће потребе, сретате непрекидна 0дступања, праве странпутице, које као да се и не опажају да су странпутице,... Оне имају пре утиске него науке; оне осећају добро, а