Žena dvadesetoga veka

32

требу да је бране утврђене пристојности, које нико не би омео нарушити, и захваљујући којима, она, онако слабачка, може натерати да пред њом задркти човек који, свуда осем овога салона, нагони дрктавицу на све друге љуле.

Ово стрепење силе пред слабошћу победа је саме цивилизације. Ено великана како је скрушен својим снебивањем; он се осећа постиђен пи збуњен; а ми који стојимо около, ми још више поштујемо, и још боље разумемо ону моћ којом он неће да се послужи. гена, која га тако гони самом силом пристојности одржава над њим победу која је сва на корист цивилизације. Човеку се овде намеће да, помене речи философа Малбранша кад оно он излагаше своју претпоставку 0 телесној премоцији. ' Ви не знате те телесне премоције, а јамачно не знате ни Малбранша, за кога наши непријатељи имају обичај рећи да је то једини Философ кога смо ми икад имали, заборављајући да то говоре Декартовим земљацима. Малбранш је, да. би објаснио како дух ради на тело, уобразио једну систему која поништава ту радњу духу. Само тело ради на тело. Моја душа узалуд хоће; моје тело стоји неосетљиво према њеној вољи. Ако се моје ноге покрену кад ја пожелим корачати, не

' Премоција је богословски термин који означава Божји утицај на вољу створења те оно да ради! Превођ.