Žena i socijalizam
за СБ ЛОВИ а
433
софизми.“ Али ни данас се „имућни и образовани свет“ не усуђује да се отворено изјасни за начела Жорж Сандове, и ако у ствари по њима живи. Као што је лицемеран у моралу и религији, тако исто и у браку.
Што су радили Гете и Жорж Санд, то раде данас хиљаду других који се са Гетеом и Жорж Санд не могу испоредити, па ипак од свога угледа у друштву не изгубе ни најмање. Потребно је само угледан положај стећи, све остало иде само по себи. Без обзира на то слобода једнога Гетеа и једне Жорж Санд важи са гледишта буржоаског морала као неморална, јер се сукобљава са законима које је друштво поставило и природом нашег социјалног стања. Принудни брак је за буржоаско друштво нормални брак, једино „морално“ спајење полова, свако друго полно спајање је неморално. Буржоаски је брак, као што смо непобитно показали, последица буржоаских односа својине. Стојећи у најтешњој вези са приватном својином и наследним правом он се склапа ради добијања „законске“ деце за наследнике. А под притиском друштвених прилика он је наметнут и онима који немају ништа за наслеђе, он постаје друштвано право које држава казном штити, затварајући у тамнице људе и жене који ванбрачно живе или се раздвоје.“ |
У социјалистичком друштву пак неће се имати шта наслеђивати, и ако се као наслеђе сматра покућанство и личне ствари, и са те тачке гледишта данашњи облик брака отпада. Тиме је свршено и са питањем о наследном праву, које социјализам нема потребе да укида.
Нема ли приватне својине не може бити ни наследног права.
# У своме делу: Вапипа Геђеп Фез голајеп Кбгрег5“ Рт. Шефле вели: „Слабљење брачне везе олакшавањем развода брака не може се зацело желети, оно би било противно моралним задацима људског парења и штетно за одржање становништва и подизање деце.“ Према ономе што смо рекли излази да ми сматрамо ова посматрања, не само ва нетачна већ смо склони да их сматрамо за „неморална,“ Међутим мора се признати и Ор, Шефлеу да је немогуће и у друштву далеко више културе но што је садашње завести или одржати установе жоје се сукобљавају си његовим моралнљим тојмовтма.
жена и социјализам 28'