Žena i socijalizam

92

жени право и старешинство мужевљево, имали бисмо овде мање тешкоћа са целокупним женским светом: наша слобода, с којом је код куће већ свршено, сада је и овде на форуму згажена и уништена женском необузданошћу, и кад појединима не можемо да одолимо, морамо се онда бојати и од свих њих укупно... Код наших старих жене нису могле вршити чак ни приватне послове без тутора и биле су у потпуној зависности од оцева, браће, мужева: ми трпимо чак и то да оне присвајају оно што припада републици па и да се мешају у народне скупове... Пустите узде њиховој властољубивој природи, том необузданоме створењу, па се опет надате да ће оне саме ограничити своју самовољу. То је још једино, најмање ограничење које жене трџе, више преко своје воље него из поштовања према обичајима или законима. Оне, истину да говоримо, желе слободу; не: разузданост у сваком погледу... Ако су тек почеле да се изједначују са нама, ускоро ће нас надмашити,“

У оно време које Катон у своме говору спомиње, отац је за живота био тутор својој кћери, ма се она и удала, или јој је одређивао тутора. По смрти очевој за тутора је долазио најближи мушки сродник, па ма он и не имао услова да буде агнат. Тутор је био у праву да пренесе туторство сваког часа на кога хоће трећега. Римљанка, дакле, у почетку није имала пред законом своје воље.

Закључивање бракова било је разнолико и у току векова веома се мењало. Најсвечаније закључење брака вршено је пред највишим свештеником а у присуству најмање десет сведока, при чему су младенци у знак спајања јели колач од брашна, соли и воде. Говор је овде о једној церемонији која има велике сличности са нафором при причешћу. Брак је на други начин закључиван заузимањем имања, које се сматрало као извршено

Чим је жена, по пристанку очевом или стараочевом,

живела годину дана под једним кровом заједно са својим уладожењом. На трећи је начин брак закључиван неком врстом узајамне куповине, при чему једно другоме даде новце и обећање да желе да буду супружници. За време Цицерона, који се родио 106. год. пре Христа, био је за обе стране слободан развод, и чак није било потребно