Žena

ЖЕНА 685

пинтелигенциј ип назорима. Што су ЈУ томе мање елични, тим се више одбијају. Познато ми је, да близак додир изједначује, али то бива тамо, где су разлике мање, а где су разлике веће, тамо тај близак додир доводи само до јачих несугласица. Познато ми је и то, да пма пзузетака, али баш ти изузетци доказују, да је по правилу друкчије.

Може бити да сте већ прпметили, како бракови, који се склопе па велпке, помамне љубави, нису одвише сретни и често се свршују разлавом. 'Гоме је уврок, што је та велика, помампа љубав никла на први поглед, код првог сретања. А таква љубав је слепа. Она није у стању да види ни сличности нп раирке. Ту нису душевне, па ни телесне сличности биле привлачна снага, него болесна страст, п само је пуки случај ако при таквом избору има и душевне сличности.

Доћи ће време, када „идеалну веву“ нећемо гледати у слепој страсти, него у сличности и једнакости душе, мишлења и осећаја. И када ће Рудима сметрки не разлика у имању, него разлика у обравовању,

и у здрављу.

Новп положај жене у браку, тражи неумитно женино јаче обравовање. И то је природно, јер човек пде у томе напред, па како би заостала жена. То бп их још внатније удалило.

Но да се разумемо. Не мислим ја, да ако је човек мерник, да и жена мора знати геометрију и логаритме. Нити ако је човек лечник, да и жепа мора познавати све болести или бар половину, па да му буде слична.

Не! И човек, као п жена треба да повнају суштпну науке; оне највеће законе природе пи живота, треба да схвате филозофију науке. Оно што се тако мало и ни мало учи у нашим школама. Не само основне, но и средње школе захтевају данас највећу реформу, јер не можемо сви учити велике школе, нити је то потребно. Али средње школе могле би да даду п човеку п жени филозофију живота и науке, место онолико растурених појединости.

Али ја и опет одох онамо, одакле треба да се вратим, јер нпсам рад да се и јами ви још заплачемо.

о 3Е