Ženski pokret

остати без последица. И ми верујемо да ћe те последице бити у главном добре, н ако сам пример у ствари то није. Биће по свој прилици тога да ће наше девојке мало озбиљније и дуже размишљати докле сме ићи њихово поверење, и је ли паметно обилазити у данашње време једину легалну форму која може загарантовати да се из овог или онога човека неће ишчаурити опет какав Младен Берић. Но ми одмах напомињемо да смо далеко од наивног веровања како тобоже после смрти Руже Стојановић ниједна девојка неће више поћи њеним трагом. На жалост и несрећу нашу, ми смо сви такви да нас не опамети увек ни лично искуство, а камо ли туђе. Али пример је овде несумњиво такав да пре одбија него што привлачи и улива храброст, па нам зато изгледа неоснована бојазан да tie особа која се у овом случају жали постати јунакиња којој се подражава. У осталом, када би Ружа Стојановић могла да оживи, ко зна за какву теорију би јој послужио баш њен лични случај. Али она је данас мртва, и нема тих израза који би је осудили јаче и свирепије него смртоносни хитац из њене сопствене руке. У једноме очајном тренутку она је морала осетити да са својим дететом без легалног оца не би могла имати у друштву ни раније место ни ранији углед, док Младен Берић, научник и видно истакнут као васпитач омладине, на велику срамоту свога мушког пола није био толико свестан да осети нешто ма и приближио томе. Он је чак цело наше јавно мњење срозао на свој морални ниво када је поуздано рачунао да нико у њему неће осудити кривца. Према томе, ако нам жена овде није створила никакав угледни пример, она је неоспорно показала то да је у њој била пробуђена савест; човек, на-

против, изишао је не само непоштен и несавестан, што људи у сексуалним односима не сматрају за велику грешку, него и цинички бездушан и брутално одвратан, толико одвратан да би га могли бранити само њему равни. Да је Младен Берић са таквим појмовима о љубави и моралу ухваћен као заводник малолетних, морао би се несумњимо подврћи извесној законској казни; овде међутим, зато што је у питањ y зрела и самостална девојка, једина могућа осуда то је поштено јавно мњење, и ми сву важност полажемо на то колико ће се оно сада заузети да у корист жене и детета допуни и поправи закон. Али при свем томе што ми ту до пуну и поправак очекујемо са пуним правом, нас обеспокојава донекле што се баш то наше јавно мњење ових последњих дана оријентира у сасвим другом правцу. Морал забашуривања и попуштања јачем, који се тако успешно практикује на свима географским ширинама и дужинама, очевидно не може ни у нашој средини да се напречац затре, него и поводом решавања овог случаја отима све више и више маха. Отуда нас би само узбунило и заболело, али не и сасвим изненадило када би се на крају крајева пронашло да Младен Берић, и ако свестан саучесник у кривици, ипак није кривац. Но ако је да се говори искрено, ваља признати да многим и многима међу нама вероватно изгледа и нелагодно и тешко да над Берићем изрекну једнодушну моралну осуду кад осећају врло добро да би она окрзнула или чак и јаче погодила и њихову савест. Али сваки наш паметан и честит човек са љубавним грехом јер по данашњим нашим појмовима памет и честитост могу с тим лепо да се сложе сваки дакле човек, ако је заиста паметан и честит,

Број 7

ЖЕНСКИ ПОКРЕТ

Ci раиа 13