Ženski pokret
ПРВИ ГЛАСОВИ У ЈАВНОСТИ О САМОУБИСТВУ
1) Политика. У јучерашњем броју саопштили смо да су у џепу зимскога капута Стојановићеве нађена два уверења општине београдске: једно је било издато њој самој: да до сада није ступала у брак, a друго је гласило на име Др. Младена Берића, професора и доцепта Универзитета за кога је уверење тако исто тврдило да је нежењен. Стојановићева није оставила за собом никакву забелешку, али је код ње нађено једно писмо њој упућено, и у коме јој се, измећу осталога, каже: „Зар не видиш да твоја брука пуца век и међу твојим ученицама?“ На писму нијо било потписа (последњих месеца писма са те стране била су увек без потписа), али је она и сувише добро познавала тај рукопис. To је било писмо онога која је и сам био сукривац за њену „бруку,“ и то је био врхунац удара који су јој задавани. Онда је она, немајући више чему да се нада, задала сама себи последњи ударац: један револверски метак у слепоочницу. За њу изможесну сдомљену последње две недеље провела је без сна и готово без хране —то је у истини био спас. И тек тада када је њена стара мати, чувши потмули пад тела и помисливши да јој је кћи поново пала у несвест, почела да кука пад крвавим лешом, брзо се сазнало и за драму која је започета у знаку феминизма, хришћанске заједнице и трезвености. 2) Политика. Из универзитетских кругова дознајемо да ће Универзнтетски Савет тражити да се г. М. Берић, који је на онако жалостан начин умешан у смрт покојне Руже Стојановић, по чл. 69 Уредбе о Универзитету, одстранн од дужности универзитетског доцента. Тај члан гласи, да професор може бити отпуштен само онда „кад се својим неморалннм и недостојним животом начинио апоолутно немогућим за дужноот наставиика и васпитача универзитетске о младине“.
3) Београдски Дневник. Узрок самоубиства, колико се могло сазнати, то је бнла једна љубавна историја, и то љубавна
историја Koja се тако развиЈала да је, на крају крајева. морала да се заврши браком, Али онога дана када је требало да се изврши венчање, њен вереник г. Младен Берић, доцент на универзитету, побегао је из Београда! Мало је, одиста, девојака које у таквој ситуацији не би извршиле или бар покушале да изврше самоубиство. —• Чиста љубав, наравно, може се проводити слободно; али физичка љубав увек, по про писима традиционалног морала, намеће мушкарцу извесне обавезе, то јест, другим речима, даје респективној женској извесна права на респективног мушкарца. Г. Младеа Берић, доцент математикс, можда није имао никад прилике да размишља о овим стварима, он можда нема никакву теорију којом би свој поступак могао правдати: он је поступио по примеру многих наших студената на страни, који тамо, често из лакомислености, направе извесне везе, па побегну (ари чему им се кадгод дешава да буду гоњени чак до куке !). Данашњи морал осудиће г. Берића и осудиће га врло строго, то јест ако је тачно оно што су неки листови саопштили, а наиме да је то била једна историја која је морала имати за последицу закључење брака; осудиће га у толико пре што је г. Берић већ био дао пристанак на венчање, дакле верио се са госпођицои Стојановићевем, па је својим бегством ову довео у положај да она није могла имати снаге да не изврши самоубиство. Иначе, ова историја, која је донела собом смрт једдн од наших најинтелигентнијих дима, и која је толико нахудила угледу једнога од наших најбољих научника, ова историја дошла је да још једном посведочи тачност мишљења да љубав пре брака треба што је могућно вашее избегавати савет кога би требало да се придржавају и мушки и женске
4) Република. - Са ужасом је у свима честитим срцима дримљена трагедија оне јадне младе девојке која је пала, као жртва, у сукобу свије душевне чистоте са прљавом безобзирношћу данашњега друштва. Ретке осетљиве,
Страна 2.
ЖЕН С К И ПОК Р Е Т
Број 7.