Ženski pokret

није створена за борбу и тучу. Кад би неко тврдио да је шећер бољи од соли зато што је слађи од ње, сви би ми увидели да је такав суд апсурдан. Својство шећера је једно, својство соли друго ; и мерити их оба једним и истим мерилом, значи учинити неправду и једном и другом. Што увиђамо за шећер и со, не увиђамо увек за човека и жену; зар би иначе могли да тврдимо да је жена слабија зато што се клони туче ? Што се тиче духовне продукције, и ту на први поглед изгледа да је жена социјално „слабија".- Шекспир, Гете, Толстој, Мештровић све сами мушкарци. Женска су имена у историји само спорадична и означавају увек само секундарне величине. Али ако не изгубимо из вида констатацију коју смо гope учинили, закључак ће наш испасти друкчије. Чињеница што је жена у опште могла да уђе у историју и што је у њој заступљена почевши од лиричарке Сафо, па до математичарке Ковалевске, песникиње Лагерлеф, социјолошкиње Келер, политичарке Луксембург сјајним именима, изгледа ћe нам као право чудо, кад помислимо да на жени лежи већи социјални терет и да она, према томе, има да победи много веће тешкоће од човека, па да уђе у оно што називамо историјом. Је ли дакле логично називати слабијом ону која је у стању да се такмичи с човеком, ма да на путу налази веће препреке? Ипак сва ова разматрања, која су можда у стању да побију наше уобичајно схваташе о жени, нису у стању да порекну основни факат да је данашње друштво друштво мушкарца. Ако жена није „слабија" од мушкарца, како онда да објаснимо факат да ипак човек њоме влада, да је он апсолутан господар у друштву ? Изгледа да је наша критика само замрсила, компликовала, отежала питање које нам је с почетка било тако просто и јасно и кога смо решавали указујући на женину „слабост". Ипак је одговор тек сада лак и убедљив и веродостојан. A тај одговор гласи: дете. За човека дете значи један тренутак задовољства; и онда је његова непосредна улога завршена. За жену дете значи неколикогодишње самоодрицање. Прво га она носи, затим га доји, и без тог њеног неколикогодишњег директног учешћа живот би детињи био онемогућен.

стp. 68

ЖЕНСКИ ПОКРЕТ

БР. 11l