Ženski pokret
Али не мора свака земља да има у свом парламенту два дома, горњи и доњи, или сенат и скупштину. Парламент може да буде и јединствен, то јест неподељен. Таква је била наша Народна Скупштина пре рата, а таква ћe да буде по свој прилици и у Југославији. Тамо где постоји дводомни систем, он има своју нарочиту задаћу у држави. Претпоставља се наиме да доњи дом има нижи политички ниво, јер посланици у њему, као људи већином из народа, немају увек довољно средстава да се културно и политички израђују ; отуда се онда горњем дому поверава да контролише и коригује законодавни рад у доњем дому, и то на тај начин што потврђује или одбацује сваки законски пројект. Међутим у колико демократија већма напредује, у толико доњи дом стиче све више права и отима се испод контроле горњег дома, који је увек мање више консервативан. У последње време иде се чак за тим да рад парламента дође под непосредни надзор самога народа, те се у неким земљама заводи референдум, Разумећемо шта то значи тек пошто се прво обавестимо о суштини представничког система. Познато је да посланике бира народ и да их шаље у парламент као своје представнике. Што они тамо раде и говоре, то треба да буде израз народне воље, која нема начина да утиче на ток државних послова непосредно. Међутим када народни посланици уђу у скупштинску дворану и почну да раде, на њих већма утичу партијски одбори и влада него њихови бирачи, и они боље заступају своју партију него што представљају народ. Представнички систем има, дакле, својих мана, и њих у неколико треба да исправи референдум. Он је у томе да се законски пројекти створени у парламенту износе пред бираче, који немају права да о њима дискутују него их само гласањем за и против примају или одбацују, и тако врше контролу над својим представницима у скупштини. Постоји још и право народне иницијативе: законодавни предлози потичу од бирача, а у парламенту се о њима дискутује и ствара коначна одлука. Обе те установе и референдум и народна иницијатива одузимају нешто од посланичке пуномоћи и ауторитета, и намећу парламенту једну ширу народну контролу. Иначе, надзор над владом и посла-
cтp. 114
ЖЕНСКИ ПОКРЕТ
бр, IV,