Ženski pokret

води на уметничке изложбе и у галерије слика. Његови ђаци и мушки и женски сликају и моделишу само оно што виде у природи или замисле у машти. Та њихова спонтана схватања лица, предмета и догађаја уопште се не коригују јер професор који би то чинио не може имати исту такву концепцију у својој глави. Према томе, ђаци те школе више стварају него што уче угледањем на друге, и зато њихови радови нису плод имитације него спонтан израз душе. Три универзитетска професора, Николај, Рапар и ШулцеГеверниц имали су социјално-економске и политичке теме. Предмет највеће пажње и најживље дискусије била су четири предавања професора Николаја, који данас не може да добије своју ранију катедру зато што је за ереме рата отишао из Немачке, или, како његови противници говоре, што је од војне дужности просто побегао. Др. Николај учинио је интересантан покушај да у природним наукама нађе разлога за трајан мир у свету. Навео је, пре свега, масу занимљивих примера о узајамној помоћи код биља и животиња, и показао да је уско, једнострано, и зато погрешно схватање по коме у природи влада само вечна и безобзирна борба за опстанак. Рат у друштву замишља се онда као природна и неизбежна последица те свеопште борбе. Али каже професор Николај заборавља се при томе једно, и то најважније; борба у природи, онако како је схвата Дарвин, руководи се начелом одабирања. То је његова чувена теорија селекције. Последица селекционе борбе јесте победа јачих и бољих над слабијим и горим. Тако је некад било и у биткама, када су најбољи јунаци одлучивали о победи делећи мегдане, и када се од свакога појединог војника захтевала нарочита борбена умешност и велика лична храброст. Али данас, кад у ратовима грме џиновски топови и треште брзометне пушке, данас ту нема више ни одабирања ни витештва. Пушчано зрно подједнако погађа јаке и слабе, и ратови нам данас истребљују најбоље људе. Поштеђени су само они који због физичких недостатакауне иду у борбу, јер нису за борбу. Где је ту онда принцип селекције, који неминовно улази у појам тачно схваћеног дарвинизма? Само уско и погрешно интерпретирана Дарвинова теорија дакле псеудодарвинизам у стању је унети у човечанство

292

Женски Покрет

9 и 10'