Ženski pokret
шити и свести на нормалан ниво. Али не варајмо сами себе! Јаз међу нагоном за сексуално опћење и потребом плођења остаће још увек огроман. Просто, јер је културни човек физички много пре готов него психички ! Не задржавају само лакомисленост, раскалашност или неповољне социално-економске прилике двадесетогодишњег младића од брака, него често пута баш савесност, сазнање своје незрелости, неспособности за предузимање тако тешке дужности као што је родитељство. А врло је рискантно изискивати од њега да се одрекне сексуалне љубави, јер he тим сигурније доспети у наручја проститутки. Њему се мора дати могућност да следује своме осећају и нагону, а да изабраницу свога срца не оптерећује материнством и отежава јој борбу за живот и економску слободу. Ми видимо да су у земљама, где је проституција укинута, као Шведска и Норвешка, хигијенска средства против зачећа неизмерно распрострањена и да је тамо ипак број ванбрачне деце врло велик, при чем истина, ваља напоменути да ванбрачна деца имају скоро иста права као и брачна т. ј. да се морална, социална и економска одговорност за њих преноси и на оца а не као код нас само на мајку! Тек онда кад данашње глупо примитивно плођење буде замењено рационалним, индивидуалној потреби прилагођеним плођењем, тада he проституција у њеној ужасној данашњој форми изчезнути или свести се на минимум. Регулисање плођења је нужно за сам брак. С правом назива Аугуст Форел отпор родитеља према сувишном породу „моралном одбраном у невољи“, „рафинираним родитељским осећањем“. Сврха човечанства мора бити квалитативно никако пак квантитативно јако потомство. Докле год уосталом, безброј деце и младежи пропада од заразних болести, неморалног живота, зиме и глади, значи да се још увек превише деце рађа, више него ли у дотичном народу има љубави, социалне свести и техничке могућности за њихову опскрбу. Неограничено, несавлађивано плођење чини женску робом мушкарца, неспособном за успешни интелектуални рад, те препреком напретка човечанства уопште. Велика је заблуда мислити да је мушкарац првобитни и једини узрок женске зависности. Тако исто неодговара истини, да жена данашњих дана живи материнством. Напротив она стоји сасвим у служби сексуалности, те несвесно али непрестано сексуални
Бр. 11 и 12
О проблему људског плођења
307