Ženski pokret
ХЕЛЕНЕ ЛАНГЕ И НЕМАЧКО УДРУЖЕЊЕ НАСТАВНИЦА *)
О Немачком Удружењу Наставница не може се говорити а да се не истакне, у вези с њиме, рад и значај госпођице Хелене Ланге, наставнице из Хамбурга. Исто тако, не може се говорити о Г-ци Ланге а да се не истакне колико су име, личност, живот и делатност ове жене тесно везани за постанак и рад Немачког Удружења Наставница. Г-ца Ланге је основала Удружење и она га неуморно води већ више од тридесет година; оно и није ништа друго него животно дело ове старице која је прешла седамдесету годину. За немачке наставнице свих категорија, као што је тачно казала Г-ца Tpojгe професор, име Хелене Ланге и име Немачког Удружења Наставница, значе једно исто. У овом реферату покушаћу да прикажем, у главним потезима, рад овог Удружења, у рату као и у миру, и резултате које је оно, у току година, постигло једнодушним радом удружених снага и истрајним вођством Г-ђице Ланге. „Васпитање и образовање деце је у првом реду ствар жене: с тим убеђењем и за његово остварење је и основан „Allgemeiner Deutscher Lehrerinnenverein," казала je на једној скупштини Удружења Г-ђица Ланге. То је био идеал коме је она, са још неколико колегиница из своје генерације, посветила цео живот. Из друштвених правила види се ближе да је Удружењу задатак: а) да сарађује на свима питањима унутрашњег и спољашњег васпитања, нарочито васпитања девојака, да захтева од царства и општина да томе васпитању пуноважно признају исти значај као и васпитању мушкараца и да у даљем развитку школства девојке систематски припреми за самостално схватање различитих задатака, а нарочито особених задатака жене у новој изградњи Немачке. б) Да би сз испунили под а) назначени задаци тражи се да наставница има одлучан утицај на, васпитање женске деце, као што наставник има одлучан утицај на формирање дечака.
*) Предавање одржано на Скупштини Удружења Наставница Средњих и Стручних Школа, 17. фебруара 1924.
Хелене Ланге и Немачко Удружење Наставница
29
1