Ženski pokret
толико се разгранала да данас обухвата преко сто тридесет пододбора и секција са дванаест хиљада чланица. Има петнаест савеза академски образованих наставница. Рад је, према потреби, или колективан, или ограничен на секције. Удружење подиже домове за становање наставница, посредује за налажење места; решава проблеме наставница без факултетске спреме, проблеме целибата, директора женских школа, за које утврђује политички програм, наставу религије и вештина; даље, оно приређује курсеве за домаћинство, за јавне говорнице, одређује комисије са различитим задацима, подиже економски положај наставница ит.д. У секцијама се ради на специјалним задацима и питањима појединих струка. У даљем излагању биће речи о оним проблемима и пословима који су у историји рада Н.У.Н. најважнији. Програм немачких женских школа Најглавније дело, средишна тачка акције Удружења јесте женска школа оваква каква се данас ствара у Немачкој. О њеном програму имало би више да се говори, али то остављам за другу прилику, кад буде било речи о немачким школама. Овде нека је поменуто само то да је савез академски образованих наставница претходно потражио мишљења лекарки, жена правника, националних економиста и хемичарки о питањима која се односе на трајање времена школовања и на задржавање лицеја, првобитне установе за образовање наставница. После свестраног претресања ових питања од стране савеза свих академски образованих жена и свих женских кругова који се интересују питањима васпитања и образовања женске деце, донет је нацрт програма, чиме је, по речима г-це Ланге, освојено поље рада које жени припада, а то је женска школа и управа школска и разредна. Данас су у Немачкој по женским школама жене директори. Проблем наставница без факултетске спреме. Раније је у вишим разредима лицеја било само педесет процената академски образованих наставница, а педесет процената семинаристкиња са учитељском школом као највишем стручном спремом. Како се ло најновијим реформама неки лицеји претварају у женске гимназије и реалке, то су и захтеви за спрему наставница подигнути на виши степен: тежи се томе да све наставнице које предају у вишим разредима средњих школа буду академски образоване. Оне које су се затекле без факултетске спреме, остају и даље у служби ако се обавежу да ћe
1 и 2
Хелене Ланге и Немачко Удружење Наставшша
31