Ženski pokret

полне привилегије, која му je пала y део. Реч о брачном ропству ce тако често понавља и људима непрестано набацивала на главу, да ce управо означавала као одвећ бљутава. Па ипак je овај израз оправдан. И ако je ропство постало веома цивилизовано, ипак постоји чињеница, да наше данашње брачно право даје мушким супружницима права, да по својој вољи одлучују личним стварима жениним. У добром браку неће овај законски параграф играти никакву улогу. Овде не „влада“ y опште никакво право, Законски ce придржавају супружници онда, кад je y браку нешто труло. И онда ce жена осећа веома потиштеном, кад опази да ce поверила и верношћу и вером једном човеку, који не преза од тога, да ce позива на законе по праву, које му припада. И ако je опште законско брачно право много хуманије од писаног, ипак нећемо прећи преко чињенице, да y спорном случају писано право признаје човеку власничка права над женом, да човек може по својој вољи да одлучује личним стварима жениним, y колико он само своје право не злоупотребљава, што ce потврђује пред судом y сасвим незграпним случајевима. Жена je потчињена y данашњем браку туторству мужевљевом. Он има одлучујуће право над њеним имањем, он има право располагања над имањем деце, мати дели с оцем само бриге око деце, он одређује место становања, он даје одобрење жени за вршење позива и повлачи гa опет, он има право одлуке y свима стварима, које ce тичу заједничког, брачног живота. БРАК КАО ЕКОНОМСКА ЗАЈЕДНИЦА У идеалном смислу брак треба да представља једну животну заједницу, y којој два човека један другоме наклоњена помажући ce и заштићујући ce узајамно, теже за једним духовним јединством бића, која значи тек праву срећу човечју кад ce свако полутанство и једностраност бића срећно допуњује. Али y већини случајева тако званих срећних бракова, брак представља једну економску и полну заједницу? О еротичним основима брака биће говора још y идућем одељку. Овде нека je споменуто, да су бракови, y којима сексуалне разлике и претенсије брачних супружника долазе до доброг споразума, врло ретки, да je срж проблема само дотакнут, ако еротична заједница остане ограничена само на формалности, да ce један брак с тога још не може назвати животном заједницом, ако ce успе, да ce сексуалне разлике изгладе. Животној заједници припада нешто више него један сексуални живот, премда ова питања играју важну

202

Женсии Покрет

5 и 6