Ženski pokret

јатељи жена, женомрсци, Стриндберзи и Шопенхауери, да су ове жене, ови симболи љупке женскости морале да постану баш с тога сујетне, уображене, каприциозне, препредене, лукаве, малодушне, јер су захтеване од њих толике неприродне, контрадикторне врлине. Жене су саме проклињале оне другарице, које су ce најпре буниле против овог идолопоклонства коме je била жртвована многа драгоцена женска снага. На жену, која je била жељна науке, показивало ce прстом, као учена жена je исмејавана. Жена која je себи разјаснила своје осећање и њему следовала без питања, без обзира, жена, која je одиста следовала срцу, долазила je лако y опасност да буде изложена поругама људи и жена. A женски свет ништа није праштао мање y многоме je још и данас тако него кад жена прекорачи назначене границе и поклони своју љубав драговољно једноме човеку и кад јој ce за то не понуди стан, одело, храна, издржавање. Њy третира маса других жена обично као какву издајицу, као ону која je одвећ јевтина и не прима уобичајене таксе. Жена je не баш одавна остављена намерно y незнању, јер je „знање“ разоравало дух њене женскости. Тако ce говорило младим девојкама којима je пало на ум да жуде за науком. У ствари постојала je овим вештачким незнањем жениним велика духовна провалија између човека и жене, између матере и сина, између сестре и брата, код одрасле омладине, да ce не може премостити смешним фарисејским принципима : „Са женама je као и са отменим људима : оне морају све знати, a да нису ништа никад училе“. Као да би човек тиме, што су га подигли за једну цоклу, постао већи, драгоценији ! На против, људи су y толико охолији, y толико уображенији, y толико нетрпељивији и неправеднији y колико мање разумеју ствари и прилике. Овај принцип о потребном незнању женином није још ни данас предат забораву. Још и данас чује ce да по неки млади и стари момак сањари о томе, да жене морају попут птица да лебде над стварима да не би с њима дошле y ближи додир, јер би женска психа била повређена одвећ тачним сазнањем. Али да ова y многоме прекоревана женска површност стоји y најтешњој вези са овим „лебдењем изнад ствари“ немају на уму ове сањалице. Духовна провалија, која ce ствара међу половима због хотимичног неискуства и незнања жениног, значи неизмерну штету по човечанство, колико за жене, толико исто и за целину. Да наведемо као пример једног галантног писца, познаваоца прилика, који je

5 и 6

Ерачни проблем

209