Ženski pokret
еманципаторске навале, а права жена тежи сваког дана, да је повећа. Али она је окружена са толико препрека, удара се о толико брана, у толико више несавладљивих, у колико оне ограничавају улогу, која јој је одређена законом. Она се крећe под очигледном заштитом, да јој је некипут немогуће, да постане истинска васпитачица. Ми не говоримо овде о хармоничној заједници, где дужност заједничка постаје извор дубоких радости, које су одређене, да скују чврсте и лаке везе у исто доба. Мора се признати, да је то стање ствари срећан изузетак а не просто правило Штo се нарочито прима и што изгледа рационално пoвршним мислиоцима, а што је апсолутно опасно за добру равнотежу организације, то је што људи воле, да славе под именом изврсног скупа везу снаге и слабости. И због те заблуде долази социјално зло. У место да се диве, као што раде духови застарели, лепоти компезаторске системе, природније би било, да оплакују недостатак равнотеже чинећи од два природна сарадника господара и штићеницу. Много се жели, да се код једне нађе више стабилности духа, која се добива улажењем у домен искуства мање ограниченог. У исто доба могло би се наћи у свом другу биће које заслужује стварно ту титулу. Онај је прави друг који иде кроз живот поред оне, коју је изабрао са поузданошћу, да је тај избор извршен реципрочно, а не да базира на интересу, амбицији или што је гope на равнодушном потчињењу; онај, који види у пењању живота, подизање ка cpeћи учињеној узајамном нежношћу и променом оданости осветљеном вољом за бољим. Али и ту ми лутамо због приговора који изговарају тако радо фриволни људи: среће? Говоре они, сваки је има а нико не улази у живот у двоје са противним убеђењем. Пa ипак је потребно признати, да је за већину ово убеђење платонско. Они су расположени, да приме срећу, али се чувају добро, да је ојачају. Многи међу њима рђаво је дефинишу. Неки је траже тамо, где не постоји. У том броју треба рачунати жене, које још нису у норми, оне које неживе по новој методи, оне које су остале у идеји за господара заштитника. а нe за нежног сарадника. Oне, које гледају нарочито на фриволност материјалну напуштајући духовне спекулације. С друге стране, али увек међу неразумљивим јављају се људи, који удружујући њихов живот са животом супруге
Прша жин.ч > савремсном друштву
79
79