Ženski pokret
Ibzen kao propagator fenimizma.
Osnovna misao grandiozne Ibzenove tragedije „Cezar i Galilejac“ je „treće kraljevstvo " u kome će biti spojeno hrišćansko požrtvovanje i jelinska lepota, i gde će samo čovečanstvo moći naći pravi mir. Ibzen je hteo, kao pravi apostol živeći u tome trećem kraljevstvu, da pomogne čovečanstvu da prebrodi sve prepreke na putu koji do njega dovode, sledujući pri tome Hamletovim recima o zadatku umetnika da „kaže koje su prave crte čednosti, sramoti da da njen pravi oblik, stolećima otisak njihove prave slike.“ Taj zadatak dostižu sva Ibzenova dela, napisana posle „Cezara i Galilejca.“ On u tim delima pokazuje bezobzirno, pravu istinu o čednosti i sramoti današnjeg društva, njegovu laž i nemoral, koji se pokazuju kao istina i moral. Da bi čovečanstvo dospelo do trećeg kratjevstva“ moraju se porušiti svi lažni bogovi. Ideja vodilja Ibzenovih dela je borba između laži (dvojaki moral, tradicionalna i konvencionalna lukavstva) na kojoj je sagrađeno naše društvo, i istine koja se ismeva i gazi. I kada je on, kao već zreo čovek od 50 godina, uvideo da je lažan i položaj žene u društvu, nije tada pomišljao da ruši toga lažnog boga „ idealnu“ ženu, koja ćuti i trpi i zapostavlja samu sebe. U početku lakom ironijom tretirani problem braka („Komedija Ljubavi“) postaje u svima poznijim delima Ibzenovim centralni problem s tendencijom da zavisan položaj žene u bračnom životu uništava u пјој čoveka. Na pitanje: da li je žena samo stvar, koja se uzima, ili je potpun čovek što je takode i jezgro feminističkog pokreta odgovorio je Ibzen u smislu feminističkih zahteva. Zanimljivo je da su Ibzena na raspravljanje feministickih pitanja navela dela norveške spisateljice Kamile Koletove (1813-1893.) koja su označavala revolucionalni preokret u nazorima o pravima žene, o ulozi žene u društvu i državi. Ibzen je to i sam priznao u svome pismu od 3. maja 1889. god. pisanog Koletovoj: „Ima već davno kako je razvoj Vašeg duhovnog života počeo uticati na ono što ja stvaram.“
ЖЕНСКИ ПОКРЕТ
CBECKA 3. MART ГОД. VII. 0926)