Ženski pokret

ских Покрета“ у земљи, да треба мало да се застидимо или забринемо! --- Па, рецимо мушкарцу и жени, ма где да дођемо, а „Покрета" нема, да феминизам није чудовиште, да не значи рат мушкарцима, да не значи напуштање куће, растурање породице, порицање материнства. Кућа пропада највише од рђавих економских услова, и од немања смисла за домаћинство било у мужа или жене. Породицу мења oпшти развој. Смањивање броја деце, где постоји, није последица феминизма. Француска није феминистичка земља, у сравњењу њене старе културе са културом и решењем феминистичког питања у Енглеској, Немачкој и другде, па у Француској одавно постоји систем двоје деце. Али пазите и код сељака! И у томе је економски узрок * као и у отежаном склапању брака. Хоћемо ли опште право гласа и за жену? Наравно, друкчије не сме ни бити. И сељак има право гласа, а његова жена га је исто тако заслужила. Сигурно, само са једном разликом, са разликом њихова начина живота. Сељанка ради и више но муж јој, и сељанка је више родитељ но муж јој, али треба ли ми да пустимо нашу сељанку сасвим неуку на биралиште? Њен муж је и без празника у кафани, у судници, у школи, на тргу, и он свугде има прилике да разговара о политици, о држави, општинским и школским потребама а и новине прочита, или их саслуша, па, ипак је често плен гадне, накарадне политике. Како би то тек било са нашом сељанком, која одмори своје јадно тело од претешког и непрекидног посла само неколико сати у ноћи ! Која нити има времена нити слободе да слуша, а камоли да расправља шта је политика, и која политика њој не да да се одмори, гони је да рађа по десетеро, па да их убрзо сахрањује једно за другим, код куће или у рату. Приђимо сељанкама што више, што топлије, што умешније! Ангажујмо наше народне апостоле, учитељице наше, упутимо их у то шта да кажу својим сестрама, највећим радницима нашим, а оне ће већ знати како ћe им то рећи, и појединце, и на селу и на прелу. Будимо апостоли, будимо и организујмо, зовимо, ако

* Физичко дијељење земље на насљеднике настојао је сељак да доведе у сагласност са могућношћу да му дјеца живе као сељаци на рођеној, груди, и одатле страшна последица : ,систем двоје дјеце.‘ Л. Новак, Сељачко гибање у Европи: Генерација пред стварањем.

112

Женски Покрет

■1