Ženski pokret
Ерман пише: Док се према нашим погледима, жени пребацује, али не и човеку, да воли украшавање и дотеривање, изгледа да су стари Египћани били супротног мишљења. Људи су носили разноврсно а жене једнолико одело, од краљевих кћери па до сељанке; од четврте па до осамнајесте династије, све носе једнако одело. То је проста хаљина без набора. Чак Херодот пише да су људи имали две хаљине, жене само једну. Ерман не може себи да објасни ову значајну простоту женског одевања, и задовољство људи за украшавањем и дотеривањем, пошто то стоји у дискретној супротности са данашњим одликама полова, а значај једнополне владе није признат. Да је овде од важности утицај једнополне владе показују поређења главних црта женске ношње старих Египћана у женској држави са данашњом ношњом човека у мушкој држави. Ту ми видимо код оба пола кад су на влади сагласне тенденције. Старо египатске жене су носиле све једнолико, почев од краљевих кћери па до сељанки. Супротну слику у ношњи за све мушке сталеже ми имамо данас. Мушка ношња је данас код свих друштвених слојева иста, она је једнолика, па био неко кнез или пиљар; најсвечанија је за њега одећа фрак и цилиндер. Разлике у старости немају никакву вредност. Да ли је човек од 18 или од 60 година, може да се појави у истом оделу, а оно се саглашава не само по кроју него и по боји. Тенденца за униформисањем је код владајућег пола у толико већа, у колико је јаче образована једнополна надмоћност. Униформисање обухвата много пута и чешљање косе код владајућег пола. Данас се људи чешљају готово слично. У Спарти налазимо код жена, као владајућег пола, тачно исто униформисање. За спартанску жену важили су писани закони, а не као за наше људе само неписани. У Египту су се људи украшавали и дотеривали а жене су носиле једнолико одело. Ова обрнутост данашњих склоности и обичаја налази се јако истакнута код Либијанаца. Код њих је владала апсолутна влада жене. По Страбо-у, либијски мушкарци су се украшавали и намештали. Они коврџају себи косу, носе много златног украса, и били су врло марљиви у чишћењу зуба и сечењу ноката. Украшавање косе је вештачко, те се чувају да им при ходу украси остану не-
234
Женски Покрет
7.