Ženski pokret

tom braku, onda bismo zaista mogli reći da je omladina nemoralna. Ali treba da znamo uzrok toj „nemoralnosti". Kad danas ni već postojećim porodicama nije omogućeno da žive bezbrižno i sigurno i da se neće morati sutra raspasti, kako če onda omladina imati hrabrosti da stvara porodicu? A uz to ni samostalni pojedinac ne može da živi dostojno čoveka. Zar je ženska omladina kriva što se povećava broj divljih brakova ili je za to krivo čitavo društveno stanje? Ima li uopšte takvih devojaka koje će se radje izvrgnuti kazni zakona, napadajima i ucenjivanju svakog ko zna za njihov odnos, nego da žive mirno i sredjeno u bračnoj zajednici? Držimo da takovih devojaka u glavnome nema. Zar je ženska omladina tome kriva što svaki mladić ili muž može da napusti svoju devojku ili Ženu kad hoće i time nju sili da traži drugog? Ima li uopšte tko pravo da traži od napuštene žene da vene, kad je ona čovek isto kao i muškarac, kad ima isto tako pravo na život kao i on? Jesu li ove pojave posledice pokvarenosti devojaka ili posledice dvostrukog morala? Istina je, danas ima mnogo ženske omladine koja nije tačno uočila sve ove pojave i njihove uzroke, pa logično povlači i krive zaključke. Ima mnogo omladinaka koje žele t. zv. „promenu", govore o gluposti monogamije i t. d. No, to ima svoje uzroke. Svi mi danas vidimo da su stare duševne vrednosti na propadanju, svi mi vidimo da neki opšti moral ne postoji, da je gospodarski haos izazvao i ideološki haos. Staro ne vredi, a novog još nemamo. U toj je fazi jasno da i ženska omladina lako skrene na stranputicu. Devojke su počele mislili da je ovo što danas proživljavaju ispravno i da to treba da ostane kao pravilo budućnosti. One su počele skrivati svoje osjećaje i zamišljati da je sreća i sloboda u tome da i one mogu „menjati". Nije omladina mogla odmah shvatiti da je to „menjanje" samo posledica historijskog razvoja, da je to samo jedna faza razvitka koje će nestati čim joj nestane i uzroka Moramo naglasiti da ovo mišljenje nije zastupala većina ženske omladine, ali je ipak to mišljenje postojalo,

a i danas još postoji. Jasno je da su zaštitnici dvostrukog morala brzo iskoristili priliku i to pripisali svoj ženskoj omladini, a naročito onoj koja je liberalnija u zahtevima za svoja prava t.j. feministkinjama. Mi, omladina, otklanjamo takvu reprezentaciju našeg mišljenja i unatoč toga što su te pojave, kao što smo već naveli, nužne posledice današnjih prilika. Mi naglašujemo da stvarno napredna ženska omladina to shvaća i zna da je to prelazna faza. Nikada se jedna pojava ne može kritikovati, ako joj se ne znaju uzroci i ako se objektivno ne konstatuje postojeće stanje. Držimo kao feministkinje da je potrebno da javnost sazna za naš stav prema moralu, jer nećemo da nam se pripisuju stvari koje mi ne želimo. Mi gledamo otvoreno istini u oči, mi vidimo faktično stanje i tražimo lek. Ne želimo mi slobodnu ljubav kakvu zastupa Aleksandra Kolontaj prema tzv. „glasvaserteoriji", jer je to stanje koje odgovara samo prolaznoj fazi i koje je nužna posledica današnjeg poretka i bez naše želje. Ženska omladina ima svoje ideale, ali ti se neće ostvariti tako da se omladina samo kritikuje, zakonski kažnjava i neopravdano napada, nego da joj se pokaže stvaran put do ostvarenja. Slobodna ljubav kako je razume današnja ženska omladina znači da žena i muškarac uzimlju jedno drugog samo na temelju sporazuma i stvarne simpatije, a ne radi volje roditelja, novaca itd. Samo je ona porodica moguća koju sačinjavaju dva ravnopravna člana bez obzira na veru, novac i poreklo. U tome se očituje ta „sloboda" ljubavi, a ne u proizvoljnom „menjanju" kako to danas iskreću samo da bi ženska omladina skrenula od pravog cilja. Neće omladinke da se bore za ono što bi im bilo još veće poniženje. Neće omladinke da se odreknu materinstva kako im se to pripisuje. Samo su danas ti ideali neostvarivi i to uvidja ženska omladina koja od toga najviše trpi, ali to ne uvidjaju ili neće da uvide oni kojima nije stalo do položaja žene u društvu, nego samo do njihovog vlastitog položaja.

Vjera Andrejević

Молимо претплатнике да нам што пре пошаљу дужну претплату за 1935 годину.

MART-APRIL 1935

ŽENSKI POKRET

61