Ženski svet

197

на дуту. Душевни аФекти утпчу на бржи и тромији крвоток, ударање била, процес варења, боју лица; телесне озледе и болести повлаче за собом душевну раздешеност, а могу и да помере равнотежу снага и делања душевног. Какав уплив на човека имају јело и пиће, слобода и ропство, држим, да је сувишно п напомињати.

Човек као члан друштва у коме живи, упућен на узајмичну услугу и помоћ својих сачланова, долази често у таки положај у коме не чини свагда своју вољу но туђу; као члан породице, везан дужностима, поштовањем и љубављу за њу, изложен је још и више упливу својих рођених. Но нигде се моћ уплива ваљда, тако јасно не истиче као у браку, у том споју мужа и жене због тога, што везе породичног ероства већ по самом припродном одређењу морају да уступају испред веза и однотаја брачних. Ако још узмемо, да је љубав моћан Фактор, који у браку уме да осваја земљиште, ширећи обим свога, освајања све даље и даље; па како са тим обимом и моћ уплива расте, то нас не треба ни мало да изнепађује, ако на таке случајеве наилазимо: где се сфера мушког уплива сужава и често на минимум своди.

Ево како. а

зКена по својој рецептивности, већој осетљивости, по темпераменту и живљој моћи уобразиљи, лакше је изложена утис цима спољним и унутарњим, који у њој стварају преставе, жеље и вољу. коју жена, с највећом истрајношћу гледа да оствари. И ако ту вољу рађају врло често малени узроци, она је према човеку каткад тако снажна, да јој овај одолети не може. Наоружана уз то још и телесним дражима, врлинама и даровима душевним, постаје жена, силом, којој се човек хотимице пл нехотице покорава, Тај закон, ако се тако назвати сме, лебдео је зацело и Мојсију пред очима, кад га је у Еви оличио, у _ причи о првоме греху. Угриз Евине јабуке повукао је за собом катастрофу са

најтрагичнијим посљедицама, што се пгдао

замислити дају. Два потопа, потоп воде и потоп жрви хришћанских мученика с Христом заједно, једва могоше да сперу с људског рода тај црни грех.

Због лепе Јелене водио се десет го-

ЖЕНСКИ СВЕТ.

198

дина страшан рат, који је државе обарао и косио пајбоље јунаке грчке и тројанске. Криминална статистика дала би нам безброј података, из којих би се уверити могли, како скоро у свакој парници у далекој ил блиској перспективи стоји жена, држећи у рукама конце злочина Зато су духовити Французи тај Мојсијем постављени пепхолошки аксном и превели на свој језик оном изреком : сћегсћег Ја (етте. Пропаст српеке државе на Косову и државе 'Бурђеве, само су природне погледице византинизма, који се е Јакинтом у Србију увукавши, у Опмониди, Ани Палеологовој и осталим гркињама п женама властеле наше, па чак и у Јерини, нађе своје ревне заштитнице. Што се тај византизам, карактеричан нарочито због уплива женског, баш уз деспота Ђурђа онако чист очувао, то само иде у прилог овом доказивању.

Но узмимо да је тај уплив могао захватпти корепа само онде, где су људи били сувише елаби да га сузбију. Слаб човек по својој душевној организацији, по својству свога карактера, лако је приступачан туђим разлозима, попустљив према свачијој вољи; али кад женском упливу подлегну људи, који су ил у историји ил обичном животу, са своје гвоздене енергије и самовоље познати, то је само један доказ више, како је тај уплив неодољив.

Да не спомињем Аспазије и њену моћ на Перикла и прве духове тадањега времена; да не кажем, какав је она уплив имала на државу и како је створила еманципацију женскиња у Атини; ја ћу само да изнесем пеке примере, из којих ће се најбоље потврдити то што сам рекао.

Марције Кориолан, окорела патриција, опседава и мори глађу Рим. Сенат шаље посланство за посланством не би ли га умилостивио и одвратио од тога, но све у заман. Али кад изађоше римљанке с Ветуријом, матером и Волумнијом женом

му на челу — он попушта и Рим беше спашен. Кад је посинак Цезарев, Брут, сту-

пио. у коло завереника који доконаше да му поочима, Цезара, убију, тајао је он тај пристанак и од саме жене своје Порције. Но ова приметивши да га нешто

ж