Ženski svet
Бр. 9.
игра много прилике даје; јер у свакој се игри окрену таке радње, које у дечијој души нису биле. Осим уповнавања пред ставе предмета пи речи позна дете у игри пграчево лично и предметово место п облик, онда му је ту простран појам истога; затим пак довна и то, колико деце треба код извесне игре, да ли је више плп мање потребно, овим упознаје бројеве, и тако долази у игрп и време за мишљење, Јер н. пр. ако је Јован бржи од Стевеи једнак круг треба да обиђу, обоје знају да ће Јован победити. Из овог можемо видети како коректно посгупа она васпитатељка која умножавајући дечије позпавање освива на игри. Мислећа, пресуђивајућа и закључна способност се развија у игри. На осећаје упливишемо, кад по будимо у њему према лепоме осећај; за време игре кад их на ред, чистоћу и тачност учимо, п тиме као прпродно учинимо, тако, да доцније видимо код деце при сваком занимању. Прп игри песма п она упливише на леп осећај, једном речју треба, да се трудимо да дете пи између игара може разликовати лепо од ружнога. Моралан осећај у детета у почетку са свим фали, зато са добро изабраном пгром можемо то развитн. Кад н. пр. таку игру приредимо у којој је једно дете главни играч и овом су дужни други да се покоравају, онда се развија осећај покор ности. Кад на једно дете ослонимо 'управљање ма какве мале пгре и кад ту до краја зна да управља, радостан и напред ни осећај развија се у њему. Тако исто у игри можемо развијати осећај пошто вања, љубави, учтивости, симпатије и истинитости. Овде имамо прилике п на развијање веселости, јер пма деце која су по природи озбиљна, а са веселом променом у пграма, промену се, развесели им се нарав. Нешто п на познавање пи осећај има уплива, тако па чулоп вољу упливише. Зато се и играмо „сле па миша“ (кад очи вежемо) да се развија слух, даље кус, мирис п пипање можемо игром развијати. На вољу упливптемо пак тако, кад н, пр. њих се више играју једну „гру и у њој тако пешто дође, о чему једно дете држи да не можето учи-
ЖЕНСКИ СВЕТ
јем дете стиче себи зпања
(лра 20Л.
нити, али види да друго полако уради, опроба и он, даклем хоће, п у много случајева и зна да учпни.
Ако у опште педагошка начела прегледамо до краја, видећсмо, да у умесној приређеној игрп све пма. Основ вгре је кретање, а ово дете здраво голи, јер му је у природи, п у томе помоћу гестпкулација и кретања тто се догађају ожп вљава, јер с њоме оно чинимо тто му се допада. Игра одржава п дисциплину, на одређена кретања учп и научи ток игре те тасо и ум развија. Поред детета употребљавајући одмерене пгре можемо одржати и постепеност т.ј. прелазећи с једноставног на сложено, с лаког на теже напредоватп. Душевно п телесио у игрп се најбоље може развпјати; овде се пружа прилика и на подражавање, упозна занатлије, ових посао п алате п ових употребљавајући начин. Помоћу овог развија им се взадругарска воља п заједнички осећај, од чега ће у животу велику ко: рпст узети. Игра је оно занимање, у коиз поједпних личности илп предмета п ив природе животиња, о корпсном пили штетном својству н. пр. ако се таку пгру играмо с њима, у којој лисица им главну улогу, за цело
ћемо препределост пстаћи пред њима.
Ако пак „мачка миша вијала“ дознаће 5.
да ће мачка ухватити миша и појести,
ако се пак играмо „дугонога рода“, знаће да рода воли жабе п да жабе у води станују п т, д.
Пошто нам више врста на расположењу као: друштвене, мпрне, веселе, седеће п жпве, на више начпна можемо утпцата при васпптавању на децу. Са занимљивом променом на нарав утичемо. И народни осећај можемо побудити помоћу игрг, јер нема нп у једном-једитом ваномању толпко згодних прилика ва то као баш у пгри,. Учењем Пала пгара у којпма се народни обпчај п послови познају, употребљавањем народних оруђа побуђујемо у њима и осећај, даље, кад се -4 арија)
пгара стоје
п
Јећисе ва свуг