Ženski svet

Бр. 11.

ЖЕНСКИ СВЕТ

Стр. 249.

ПТРОЛЕЋУ!

Пролеће је, пвеће цвати „истава све швром,

Јато разних тида леће Пространим свемиром.

Само једна увек живи И та муке скида...

Кад се човек у гроб спусти Са земаљског вида!

Тако увек иза зиме Пролеће ће доћи,

Пза ведрог топлог дана, Ето опет — ноћи!

Промена се ово зове Што са светом влада, Многа лепа нада цвати,.. Тек оцвада,.. пада!

Благо оном, ко за собом Успомене Злати,

Кога у гроб добра дела || поштење, прати!!

Араг. Ломар-Трбојевић.

ПРОУЧАВАЊЕ ЂАКА, = ЦРТИЦА ИЗ ЕКСПЕРИМЕНТАЛНЕ ПЕДАГОГИЈЕ, – Др. Паја Р. Радосављевић — Њујорк.

1. Увод.

Важност проучавања дјеце данас се опће сматра као једна од најугледнијих чињеница у истраживању практпчких метода, што се морају примјенити у васпитању домаће и школске дјеце.

У пређашњим годинама студија васпитних метода посве се поклапала са про: учавањем простих теорија. Но мало -по мало васпитачи су напосљетку увидјели, да је по учитеља од огромне вриједности да проучи дух својих ђака, 6 којима је у додиру сваког дана у школској соби.

Важност штудије Пеихологије није се још никад у историји васпитања тако јако наглашавала као у данашње вријеме. Сваки учитељ пита и разабире за најбољи и најзгоднији уџбеник у овом партикуларном правцу, мислећи, да ће му дати оно што захтијева. Алп, научно проучавање детета нешто је више Бего ли просто читања или слушање предавања или си" стематска студија Пеихологије, коју раз вијају туђи и наши психолози.

Професор Др. Коуев врло лијепо вели: „Прва и најглавнија, потреба младом учитељу илп младој учитељици није систем пепхолошке науке или исцрпна теорија о моћи људског духа, него псиголошки дух: то јест љубав и вјештина што

с | (3 се захтијева у духовној диагнози.

„Тће птеате5! редавог са! педа Гог оџг Нте5 15 ећиа з#ду. 1 15 #ће База ог ехас! радавортса! те ода“,

От. Типат 0. Куоћп.

И ако нисам први који скроз осуђујем проучавање Пеихологије на данашњи формални начин, то из потпуног убјеђења говорим, да правилна штудија Пеп-

"хологија може у многоме дати практичке

користи нашем учитељу или учитељици, у колико му овака Пеихологија помаже у његовој или њезиној штудији дјечијег духа.

„Лака срца може констатовати да је нова марљивост за проучавање дјеце, овбиљан рад да дјечији дух постане отворена књига, најглавнији предмет на свим модерним васпитним зборовима. Наставници могу бити посве задовољни, да је штудија дјетета од практичније вредности него ли све могуће науке, јер се она односи на духовно здравље п економију људске енергије.

И заиста! Само психологија домаћег и школског дјетета у стању је да нам даде егзактну научну основицу за васпитне методе, јер васпитање нп мање ни више не значп до ли што финије стварање чланова мужества и женства, или што боље и економније привађање дјечијег типа у тип одраслог човјека, или рад око индивидуе да буде јака у снази, да дијете развија до потпуне зрелости у погледу на велпчину и способности.

2