Židov
ŽIDOV
GLASILO ZA PITANJA ŽIDOVSTVA
Sefardi i Aškenazi (Povodom sarajevskih dogadjaja.)
Onaj koji ie sa pažnjom i nepristrasno pratio sve ono što se u poslednje vreme desilo medju sarajevskim Jevrejima, ne može se lako oteti utiscima, da se tamo vodila i vodi borba sefardsko-aškenaska; lo je nesumnjivo posle svega onoga što se pročitalo u malo romantičarskoj frazeologiji »Jevrejskoga Života« i onoga, što je pisala grupa oko »Židovske Svijesti«, U istinu, kao da je prošla ona oštrina borbe izmedju tih dveju grupa i kako vele, đveju koncepcija. Pokušava se, bar van Sarajeva da se üblaži ona tamna slika, ono naličje svih tih dogadjaia, koji su, naročito sa svoje forme, zadobili, po mome čvrstom uverenju, nepodeljene nesimpatije svesnih i nepristranih Jevreja u našoj zemlji. U odobravanju metoda kojima ie jedna grupa postigla svoje prve uspehe, u odobravanju onih gestova koji bi bili vrlo malo simpatični i bez detektiva i komesara, i bez one beskrajno bujne frazeologije, za koju ja ne bih voleo da je zovu sefardskom; u saglasnosti sa svima tim metodama, ja bih video odricanje potrebe za bratskom solidarnošću, afirmaciju svoje želje za separatizmom i, u jednoj liniji, težnje za prevlašću jednih nad drugim. Ljudi oko »Jevr. Života dovoljno su jasno istakli težnju, da izvrše obnovu jevrejskog nacionalnog rada u Sarajevu, ali obnovu, takav je moj utisak, koja u sebi sadrži čisto sefardsku tendenciju. Da a to baš tako, najsigurniji su dokaz osečanja, koja je ova t. zv. sefardska akcija pobudila u tamošnjih aškenaskih Jevreja, 1 pored svih suprotnih izjava, ona su najpouzdanije merilo. Ističući naročitu priroQ u Sefarada za čije razumevanie imaju sniisla samo Sefardi koji ih jedini moraju i 'oditi, njihov list na mnogim mestima eklaiantno izdaje notu, koja se nazire u name'arna te grupe; da Sefardi zauzmu u tamošnjem javnom životu položaj sa koga će :T, °ći da kažu prvu reč, reč koja ima da vaz i i koja ima da se čuje i sluša. Vodii toga pokreta umeli su da skuju i nove cionističke koncepcije Sefarada, zasnovanih na uprotnim ideologijama Aškenaza i Sefa'ada, sve sračunati na krajnji, premda u orrne uvijeni cilj; da ukažu na nemogućnost njihovog zajedničkog rada, čak i na ,la cionalno-cionističkom polju. Koje su i kakve te razlike, koje se isticu kao prepreka zajedničkom radu? spora je, da izmediu Sefarada i r skenaza postoje bitne razlike u mentalieU: različiti raniji uslovi života učinili leđna zajednička mentalna crta od' u l e Sefarde, a druga, različita od prve, 0 ikuje Aškenaze. Iz te mentalne razlike
mogu nastupiti variante i u ideološkom smislu. Ali se po mentalitetu razlikuju i sami Sefardi medju sobom, iz raznih sredina, Ko može reći da nema mentalne razlike, razlike u pogledima i načinu shvatanja izmedju jednog Sefarda iz Bugarske i jednog iz Srbije, pa ma oboiica živeli neko vremc u jednom istom mestu? Isti je slučaj i sa Aškenazima iz raznih sredina. Te razlike izmediu Sefarada i Aškenaza kao prirodne, uslovljene uticajima nezavisnim od njihove volje, ne bi bile tako markantne i ne bi imale neko naročito deislvo na njihove medjusobne odnose da nije i drugih uzroka, čisto veštačkih, koji ih pojačavaju, koje im daje drugi karakter i sa svim drugo obeležje. Od tih uzroka zauzima prvo mesto domaće vaspitanie i kod Aškenaza i kod Sefarada. Ima tu jedan
tradicionalni rdjav pravac, koji je izvor mnogim predrasudama. Otuda ono isticanje svoga sefardizma, svojih sefardskih vrlina, karakternih crta, kod jednih i ono eksponiranie svoga aškenadizma, svoje osobite kulture, svojih naprednijih pogleda i svoga zapadnjaštva, kod drugih; otuda i ono izražavanje sefardskog tipa od strane Aškenaza i aškenaskog tipa od strane Scfarada, koje je vrlo često tendenciozno sa crtama jedne ničim osnovane bratske surevnjivosti i koje ie ne tako često laskavo i po jedne i po druge. I onda, kod tih predrasuda, sugeriranih rdiavim pravcem vaspitanja, javljaju se, na jednoj ili drugoj, ili baš i na obema stranama, ljudi ambiciozni, željni javnih uspeha, ekspanzivnog duha, naravno, dajući svojim težnjama u kojima se ne ogleda koncepcija »širokih slojeva«, koliko lična koncepcija, ne toliko
Savezno Vijeće za godinu 5683-84.
Zaključkom Saveznog Odbora održat će se ovogodišnje Savezno Vijeće u Beogradu dne 15. i 16. juna o. g. Mjesne organizacije imadu s toga šekelsku akciju završiti najkasnije do 5. maja i smjesta priposlati Savezu obračun, šekelske blokove i blokove za prinos Savezu Cijonista Jugoslavije kao i obračun novca. Li smislu pravila priznat će se svakoj mjesnoj organizaciji samo toliko delegata koliko ima prinosnika za zemaljski Savez. Aktivno pravo glasa ima samo onaj koji je platio i šekelskPt savezni prinos. Na 50 prinosnika otpada 1 delegat. Imade li u jednom mjestu manje od 50, a najmanje 20 prinosnika, imadu pravo na 1 delegata. U mjestima, gdje nema 20 prinosnika, pridružuju se ovi najbližim mjesnim organizacijama prema odredbi Radnog Odbora (§ll. Pravilnika Saveza Cionista Jugoslavije) Podjedno se mjesne organizacije upozoruju, da u smislu zaključka Saveznoga Vijeća u Sarajevu može kao delegat biti izabran samo onaj, koji je platio šekel i savezni prinos i uz to ispunio svoju obvezu prema Keren Hajesodu. Iznimku čine samo ona mjesta, u kojima se još uopće nije provađala akcija za Keren Hajesod Obračun treba čim prije (svakako zaključno do 5. maja) poslati, da Radni Odbor uzmogne ustanoviti broj delegata za pojedina mjesta i da se pravovremeno raspišu i provedu izbori za Savezno Vijeće. Dnevni red kao i sve druge obavijesti o Saveznom Vijeću objelodaniti će se kasnije. U Zagrebu, u mjesecu nišanu 5684. Savez Cijonista Jugoslavije Dr Aleksandar Licht, v. r. Dr. Alfred Singer, v. r za predsjednika tajnik
god. Vili.
UPRAVA I UREDNIŠTVO: ZAGREB ILICA BROJ 31. 111. KAT
POŠTARINA PLAĆENA U UOTOVOJSS
ZAGREBjJM. aprila 1924. ~ 20. Nišana 5684.
IZLAZI SVAKOG PETKA RUKOPISI SE NE VRAĆAJU
PRETPLATA: GOD. 60 D. POLUGOD. flO D. CETVRTOOD. 15 D. POJEDINI BROJ I.M D.
BROJ