Zvezda

94

3 В Е 3 Д А

После одпграних, ломенутих улого, таленат г-ђице Шјмовске вскочио је у пуној спетлости. Сад је могуће н.ега детал.по анализи рати и тачпо дефинисати. Темпераменат г-ђице Шумовске је врло вијолентаи, и н>' н је таленат лрамски у пуном смислу те речи. Где год се карактер њепе улоге сукобио са каквим другим карактером, или с тешкоћама друге врсте, из тог судара величина њене глуме искочи као пскра из тсамепа Где год улога захтева отпор, напад, освајање на ма какав начин, њепа су средства врло велика, и њен таленат заузме врло велике размере, размсре праве, велике, европске глумице. Где год се она има појавити као жена од страсти и карактсра, или као жена која жели и хоће да заведе и занесе, њена је игра дивна и готово без замерке. За егзекуцију улога такве врсте њен веома крепак и велпки таленат потпомогнут је њеним физичким својствима : особом веома прикладном за ту врсту жена, и дивним, дубоким органом, из кога она извлачи највеће ефекте. Сад, пошто сам у опште обележио врсту њеног талента, и њену струку, да пређем на његову примену и употреоу са детаљним опажањима. Маргарита (Госпођа с Камелијама) је улога, да се изразим, чисто лирска. То је једна жена нежна, деликатна, упечатљива и страсна_ Уморна од борбе, она једва чека неко „тихо пристанитте," где ће провести живот монотоно и без икаквих догађаја. То је идеал те жене. ^Сасвим супротан озпаченом карактеру у глуми г-ђице Шумовске. Међутим, она се ипак веома допала као Маргарита. Али то је било дејство њене савесности у раду. Из целе њене игре види се да је она не само врло даровита, но и врло савесна, сасвим своме послу предана глумица. Она је, дакле, знала свој таленаг толико обрадити, да је свила свој темпераменат и за тинове сасвим супротне. Али каква страховита разлика између сцена обичне Маргарите, и оне Маргарите која се бори ! (Оне две сцене: сцена с оцем у четвргом чипу, и сцена са Арманом). Колико она растресе човека у тим тренуцима ! И како се гледалац осећа удаљен од Београда ! Пети чин је у неколико погрешан и по композицији и по извођењу. Процес боловања није довољно степенован. (Али то не значи : да је погрешан према ономе што су Београђани већ раније на нашој позорници видели). Но кад се узме даје Шумовска играла Маргариту тада ирвп иут у животу (ја говорим о првој представи, јер је после нисам гледао) са новим друштвом, на новој позорници — публика је имала потпуно разлога што је отишла кући сасвим задовољна њеном игром.