Borba, May 14, 1992, page 2
Сарајево. — Демократске институције у Босни и Херцеговини, Парламент, па Влада и најзад Предсједништво Републике распадале су се дефинитивно онда када су из њих излазили представници Српске демократске странке. Да спаси што се спасити може Предсједништво БиХ, тачније Алија Изетбеговић, покушао је прије два мјесеца позивом опозицији да уђе у органе власти. Проф. др Мирко Пејановић, предсједник Демократске странке социјалиста и проф. др Ненад Кецмановић су према изборним резултатима били кандидати за попуну Предсједништва БиХ.
Међутим, · опозиционе странке су поставиле услове њени чланови ће ући у органе власти уколико се формира прелазна нестраначка влада, избори закажу најдаље за осам мјесеци, да чланови Предсједништва БиХ не могу обављати и страначке функције и да Предсједништво одлучује консензусом.
— Наши захтеви нису уважени, каже у разговору за „Борбу“, проф. др Мирко Пејановић. — редсједништво БиХ је направило нека међурјешења, на примјер реконструисало Владу, али са старим министрима, а то за блок опозиционих парламентарних странака није било прихватљиво. С обзиром да је избио рат, опозиција има нове захтеве. Прије свега тражимо одговорност за рат, одговорност људи који су у републичким државним органима. И даље инсистирамо да се формира прелазна влада, сада према реалном стању. То треба да буде ратни кабинет. Тражимо и да када Предсједништво БиХ заcjena у функцији Републичке скупштине обавезно на сједнице позива представника парламентарних странака. Преко Предсједништва БиХ захтијевали смо, али и директно, да на Конференцији о БиХ учествује и делегација уједињене опозиције.
—________________ ____________----- пп н == = Tm2 ЧЕТВРТАК 14. МАЈ 1992. ГОДИНЕ M ДНЕВНИК | БОРБА
РАЗГОВОР СА МИРКОМ ПЕЈАНОВИЋЕМ, ПРЕДСЈЕДНИКОМ ДЕМОКРАТСКЕ СТРАНКЕ СОЦИЈА-
ЛИСТА БиХ
Власт на ивици етничког ножа
До рата је и дошло зато што владајуће националне странке у парламенту нису могле ни о чему да се договоре Ф Шанса је у изградњи БиХ на основама цивилног друштва и правне државе
ИМА ЛИ ГРАНИЦЕ БЕЗУМЉУ: Једна од оштећених дворана у згради Скупштине БиХ
е Опозиција покушава на легалан начин фактички да обори трипартитну националну власт. Чини се да су вам шансе минималне, поготово када се узме у обзири медијска блокада.
— Залагали смо се и залажемо се за легалитет и легитимитет власти па и у условима рата. Јер, то је једини начин да функционише заједничка политичка воља грађана на овом простору. До рата је и дошло зато што владајуће националне странке у Парламенту нису ни о чему могле да се договоре. Сада фактички јединствена републичка власт не постоји. Заправо, функционише као страначка тамо гдје СДА, ХДЗ и СДС имају превласт, контролишу територију и становнике. На врху републике функционише само Предсједништво и то у крњем саставу, а врши и функцију Скупштине БиХ. Истина је да је утицај опозиције ограничен, али ми ћемо изаћи са платформом за преговоре. Наравно, тражимо прије свега прекид војних дејстава, која сада по свему имају обиљежја међустраначког рата, али и све предуслове да прерасту у међунационални и међуетнички сукоб. још уви-
јек се може много урадити да се у БиХ спасимо најгорег. Платформом ће уједињена опозиција инсистирати поново на формирању прелазне власти и да се преговорима тражи рјешење Б-Х драме. У преговорима треба да посредује међународна заједница. ·
Ф Да ли је одговорност ЕЗ за рат у БиХ само у пријевременом признавању њене сувереностиг — Предлагао сам госп. Кутиљеру да се ускладе активности на признавању БиХ с
довршењем преговора о унутрашњем устројству Републике. Али од тога ништа. Европска заједница има велику одговорност за догађаје у БиХ, нарочито након избијања рата. Госп. Кутиљеру сам рекао и да онај ко потпише подјелу БиХ само на етничком принципу потписаће грађански рат и бескрајна страдања и пресељавања људи. Али, највећа одговорност је на вођствима националних странака, јер су одлу-
чили да ратују и преговарају с тим да ратом заокруже оно
ПРЕДЛОГ УЈЕДИЊЕНЕ ОПОЗИЦИЈЕ БиХ
Абдића за премијера
Сарајево. — Пет странака уједињене парламентарне опозиције БиХ јуче су Предсједништву Републике које обавља и функцију Скупштине, упутиле писмо у коме предлажу да Фикрет Абдић буде предложен за мандатара нове владе.
За ту деликатну и сложену дужност Фикрет Абдић има све личне и у јавности добро познате и признате квалитете, каже се у писму и додаје да никаквог значаја нема то што је Абдић
сада члан Предсједништва БиХ.
— Сматрамо да је то још једна повољна околност за личност новог предсједника владе, јер би он и као предсједник владе био члан Предсједништва када оно ради у ратним усло-
вима, образлаже свој предлог уједињена опозиција.
ЗАШТО У БОСАНСКО-ХЕРЦЕГОВАЧКОМ РАТУ НАЈВИШЕ СТРАДАЈУ МУСЛИМАНИ
H.5.
што на преговорима желе само потврдити. Заправо, превладала је ратна опција. Опо-
. зиција од госп. Кутиљера за-
хтијева да дође у Сарајево и да се наставе преговори с тим да и ми имамо право предлагања. -
Ф Како би међународна заједница, по Вашем мишљењу, могла ефикасно да ин-
итерренише у БиХ2
— Може безусловним ангажовањем мировних снага које би успоставиле тампон зоне међу зараћеним странама. Може притиском на преговарачке стране да постигну договор о унутрашњем уређењу, о коме би се на референдуму изјаснили сами грађани. Друга могућност је да се уз ангажовање снага Уједињених нација постигне примирје и да се успостави прелазна влада спаса која би расписала пријевремене изборе. Ту могућност заговарају и више од мјесец дана захтијевају __ парламентарне опозиционе партије. Избори би се провели уз контролу ОУН. У њима не би могле учествовати странке које су својим паравојскама водиле рат, рушиле градове и протјеривале народе са њихових огњишта. — Трећа могућност је увођење протектората ОУН над Босном и Херцеговином. Ова могућност пружа највише шанси да национално залудјели Босанци и Херцеговци у виду „један народ, једна странка и један вођа“ не копају нове масовне гробнице и подједнако страдају.
Права могућност је садржана у изградњи БиХ на основама цивилног друштва и правне државе у којој би се свим грађанима гарантовала људска слобода грађанска и национална права и национална равноправност свих народа који живе у БиХ. Ову грађанску опцију заговарају опозиционе партије БиХ сво вријеме свог дјеловања у вишепартијском систему. Н. БУТУРОВИЋ
Данак погрешним савезништвима
На неким фронтовима Муслимани гину борећи се за хрватску ствар,
српска и хрватска ствар идентичне
Сарајево. — Не би смело да буде спорно — мира у БиХ нема и не може бити без политичког договора три владајућа национална покрета. Отуда и судбинска дилема — зашто тог и таквог договора нема, када је већ сада потпуно јасно да наставак ратне стихије нужно значи катаклизму за све Босанце и Херцеговце.
Свако одгонетање морало би у старту да уважи апсурдну чињеницу да су политички савезници у БиХ у исто време војни противници, а политички противници војни савезници. СДС и ХДЗ воде и реализују исту политику — на подручјима БиХ која сматрају српским или хрватским власништвом, милом или силом успостављају страначку војну и цивилну власт. Ти политич-
ки савезници истовремено и ратују због спорних територија У долини Неретве и у Посавини. У том рату највише страда — муслимански народ. Зашто2 Због тога што су ХДЗ и СДА војни савезници и политички противници, а Изетбеговић неће или није у стању да призна ту неспорну стварност. На пример, Мостар, Бугојно и Травник су комуне у којима су Муслимани већински живаљ, а сву војну и цивилну власт држи ХДЗ. На тим просторима се не признаје републичка власт, па ни ТО БиХ. Дакле, стварност налаже да се СДА оштро политички супротстави оном што чини ХДЗ. Међутим, Изетбеговићева странка ипак и даље пактира са ХДЗ. Разлог је тешко остварљива стратегија по којој СДА наме-
рава да сачува републичку власт која практично не постоји. Конкретно, представници ХДЗ у Председништву БиХ које је преузело сву државну власт — требало би да буду доказ да некомплетна државна власт није и једностраначка. Али, у Сарајеву је само Стјепан Кљуић, одавно отписан из центра одлучивања о политици ХДЗ.
СДА и СДС су и војни и политички противници. Због изразите војне премоћи српских формација углавном, и опет, страда муслимански народ. Очито, политика СДА је пре свега погубна за народ о чијој судбини одлучује. Један део
муслиманско-националног корпуса страда због пакта са ХДЗ, а други због сукоба са сдс. На неким фронтовима
Муслимани гину борећи се за хрватску ствар, а на другим 60рећи се против српске ствари, мада су српска и хрватска ствар идентичне и подједнако погубне за муслимански народ. | Без признања и санкционисања те стварности Муслиманима у БиХ прети незабележни егзодус. Где је излаз2 Није спорно — у спашавању и опстанку државе БиХ. А БиХ се не може спасити и сачувати без помоћи босанско-херцеговачких Срба и Хрвата. И „осталих“. Како их придобити2 За почетак, нужно је поништити наметнуту _ идентификацију БиХ са СДА. Изетбеговићева странка би морала да омогући стварање привремене републичке власти, у којој би седели угледни и нестраначки људи.
а на другим борећи се против српске ствари, мада су
Прецизније — да омогући стварање владе спаса или поверења, која би једино могла да брани и одбрани БиХ од СДС — ХДЗ агресије. СДА то једноставно није у стању. Због погрешне политике и војне немоћи.
Уколико СДА не жели отићи са власти у име спаса БиХ и свог трагично угроженог народа, онда би морала да учини значајније концесије зарад политичког договора са СДС и ХДЗ. Спашавајући БиХ и муслимански народ, СДА би спашавала и све оне Босанце и Херцеговце који се противе пројектима СДС и ХДЗ. Наставак и даљње инсистирање на апсурдним војним и политичким савезништвима и сукобима води неповратно у општу катаклизму у БиХ
МАХ
JK. ВУКОВИЋ о