Borba, Oct 05, 1994, page 14

Borivoj Rašuo, krajinski ministar informisanja i, donedavno, bliski saradnik Milana Babića, uputio je otvoreno pismo vladi RSK s namjerom da doprinese „razrješavanju vrlo komplikovanog i politički „opasnog stanja u RSK“, a što je, kako navodi, njegova ustavna obaveza i odgovornost „pred Skupštinom RSK i srpskim narodom“.

„RSK danas potrcsaju i razdiru politički sukobi koji su, s obzirom na prckid Ustavom regulisane komunikacije izmcđu ključnih državnih institucija, Skupštine, Vlade i Predsjednika RSK, stvorili stanjc potpune političke blokade, koja preti da izazovc haos u zcmlji s nesaglcdivim posledicama.

ti, koji je motivisan, prijc ličnim ncgo principijclnim političkim razlozima, poslednjih

tnih političkih obračuna. Ti obračuni vodc u paralizu sistcma vlasti i rukovođenja državom u času kada RSK treba da na spoljnopolitičkom planu učini najvišc u cilju svog mcđunarodnog priznanja, a na unutrašnjem planu da postigne stabilnost, krcnc putem i ekonomskog, kulturnog i dru| gog razvoja i obezbedi norma| lan život srpskom narodu i

drugim građanima koji žive u RSK“, pišc Rašuo, konstatujući da je jedan od ključnih razloga ovakvom stanju što sc „vlastiti opstanak na funkcijama danas, prctpostavlja opstanku "naroda sutra“.

Vlade ugrozava državu

| | Казио рна Коте је згајо do toga da sc ovakvo stanje i daljc održava „kada sc pružaju rcalne mogućnosti za ostvarcnjc nacionalnog cilja“. Ocjenjujući da nc postoji „državna politika Vlade“, kojom bi sc stvorili uslovi za stabilnu, organizovanu i demokratsku državu, Rašuo u pismu tvrdi: „Vlada svojim marionctskim i poslušničkim, konfuznim ı ncjasnim odnosom prcma centrima moći izvan ı Krajine, koji nc žele da se.jasno od.cde prema konačnom nacio-

OTO E ZU

SOCIJALNA PATOLOGIJA |! P

Prema zvaničnim statistikama

Sukob između institucije vlas-,

dana poprima razmerc dirck-

RIVREDNI KRIMINAL

та

OTVORENO PISMO MINISTRA BORIVOJA RAŠUA VLADI RSK

„Ne postoji drzavna politika vlade”

Ministar informisanja Borivoj Rašuo traži da hrajinska vlada zauzme stavopve o pitanjima presudnim za status RSK, najavljujući da ce se, ukoliko odgovore ocjeni nezadovoljapajućim, povući sa funkcije

Vlada je komfuzna: Borivoje Вазив

nalnom cilju, vlastitu odgovornost premešta izvan okvira svog lcgalnog delovanja. Na taj način pokušava da se za odluke, koje navodno donosi, izuzme od odgovornosti pred Skupštinom К5К, organom pred kojim jc jedino odgovorna. Ovakvo ponašanje Vladc naročito jc došlo do izražaja u slučaju kada je Vlada doncla protivustavnu odluku o suspcndovanju ministarstva trgovinc tako što je za sve trgovinskc transakcije RSK i SRJ ulogu isključivog potpisnika uzco za scbc predsednik Vlade, čiте је istovremcno unizio Svoj položaj i Vladu u celini. Ova odluka jc doncscna da bi sc i RSK uključila u sprovođcnjc sankcija prema RS, što је, пе samo ncustavno, Vvcć jc, prc svega, politički kratkovido ı duboko nemoralno. Za razliku od sankcija kojc je svet uvco prema Srbiji, kojc su ncpravedne, sankcije Srba protiv Srba su bolnc, svircpe i bcsprimornc u našoj istoriji LI istoriji drugih naroda. isto tako, ncdavanjem podrškc napadnutom ministru unutrašnjih poslova u njegovom zakonskom radu, koji je imao za cilj sprcčavanje kriminala u Krajini, Vlada je dovcla u pitanje svoj autoritct i svoju ustavnu poZiciju. Takvo ponašanjc Vladc imalo jc za posledicu sužavanje njenih kompetencija na jednom delu državne teritori-

Je, što je vrlo opasno ugrozilo državni integritet“.

Rašuo takođe zamjera vladi što je politiku ujedinjenja RSK i RS „proglasila nerealnom“. Razvoj događaja mimo volje Krajine

„Razumije se, nastavlja Rašuo, da je i prije srpskog državnog ujedinjenja neophodna međusrpska saradnja i koordinacija u političkom i drugim oblicima djelovanja u ostvarenju jedinstvenog državnog i nacionalnog interesa i cilja srpskog naroda. Međutim, razvoj događaja, koji je išao mimo volje Krajine, čak nasuprot toj volji, doveo je do toga da se srpski interes danas ostvaruje u različitim okolnostima, na različitim teritorijama, u okviru više srpskih država. Otuda se teško saglasiti s bilo kakvom naredbodavnom politikom u srpskim odnosima, naročito, a naročito se nije moguće saglasiti s diktatom, utoliko prije što naša državna posebnost u odnosu na druge srpske zemlje nije izraz volje srpskog naroda RSK, već je to, na žalost, plod ncprihvatanja od strane srpskog rukovodstva odluke o prisajedinjenju Krajinc Srbiji i neprihvatanja drugih naših ranijih odluka i inicijativa za srpsko državno ujedinjenjc“. Rašuo na kraju pisma traži od vlade da se jasno odredi prema ključnim pitanjima državne politike, a to su, prcma njegovom mišljenju pitanja: učvršćivanja srpskog nacionalnog i državnog suvereniteta RSK, „brzog svesrpskog ujedinjenja u srpsku nacionalnu državu“, odnos prema inicijativama za ujedinjenje RSK i RS, stav prcma „zatvaranju srpsko-srpskc „granice“ na

Drini“ i odnos prema prcegovo- -

rima sa Hrvatskom.

„Od toga kako će Vlada odgovoriti na ova pitanja zavisi i moje dalje angažovanje u njoj, pa molim Vladu da na svojoj prvoj narednoj sednici otvori raspravu o ovim pitanjima, donoesc o njima svoj stav i o tome obavesti javnost“, poručuje na kraju pisma ministar Borivoj Rašuo. S.R.

перо

ikad. Nalaze sc

Kragujevac je od davnina oružarski centar. U njemu se već vek i po proizvodi oružje i naoružanje za potrebe vojske, ali grad oružja sve doskora nije bio. U centar Šumadije doselilo se prvo na desetine hiljada „violentnih“ došljaka iz rubnih područja Srbije, koji su u novu sredinu doneli i svoje „graničarske“ navike i običaje, a među njima i onaj o oružju kao „statusnom simbolu“. U tri-četiri godine ratnog haosa na jugoslovenskim prostorima i bujanja svih vrsta kriminala — pištoi, revolveri pa i bombe „kašikare“ roba su do koje se lakše i brže dolazi nego do osnovnih životnih

namirnica. Sa ratišta u Hrvatskoj i Bosni, u Šumadiju je po nezvaničnim ali sasvim

pouzdanim podacima preneto na tone pešadijskog naoružanja. U prilog ovome stoji i činjenica da je proletos u neposrednoj blizini Topole u magacinima jedne privatnc firme otkrivena prava „barutana“ sa oko 30 hiljada bombi za koje je naknadno utvrđeno da potiču iz Hercegovine.

Zato je danas apsolutno nemoguće utvrditi koliko se oružja „valja“ kragujevačkim i ulicama i sokacima ostalih šumadijskih naselja. Pouzdana je činjenica da svaki drčniji ovdašnji momčić, koji drži „do sebe i svog uličnog ugleda”, nosi oružje. Je-

«

PREDLOG NOVE DEMOKRATIJE ZA IZMENU ZAKONA 0 ORUŽJU

Z

pistolj

K-ZI{EZTS58 pa ti su JugostovENI ZAISTA NAORUŽA

1

„Sa

dan od takvih je nedavno”: kom kafiću ČIB iz pištolja , koji nije imao dozvolu, рис: ci koju je video prvi put и 25 je izjavio „da je bio malo -

hteo samo malo da se našas;

и Охерт !ор | Zastava je nedavno proizviv од 50 Котада геуојуега „пут tačka 44“. Stručnjaci kažu 6; snažnijem i najubojitijem до зада рголгуедепот и Ји: vele, pravi mali top koji „|. — probija blok motora. · Zainteresovanih za о džepnog topa već ima u izo

=

Рогед Џерајпор оуде зазјг kcioniše i legalno tržište u dvosmisleno dokazuje i činjir na od najuspešnijih šumadib poduže „Zastava — Namen: Rukovodioci „Namenske”“ i:i ja sportskog lovačkog i oru:

lekarsko uverenje ix

BEOGRAD. — Kao za vozačku dozvolu, i za pribavljanje, držanjei ~ ( nošenje oružja biće potrebno lekarsko uverenje. To je osnovna no- Ž vina u važećem Zakonu o oružju i municiji koju predlaže grupa poslanika Nove demokratije u Skupštini Srbije, polazeći od uvere-

nja da samo psihofizički zdrave osobe mogu da poseduju oružje.

Po tom predlogu, o kome bi se Skupština izjasnila po hitnom | __ postupku, Ministarstvo unutrašnjih poslova izdavalo bi dozvolu za =

nabavku, držanje i nošenje oružja na osnovu lekarskog uverenja da je neko telesno i duševno sposoban za to, s tim da uverenje ne može biti starije od 6 meseci, što znači da bi svi oni koji raspolažu vatrenim oružjem i municijom morali redovno da se kontrolišu.

Lekarsko uverenje izdavalo bi se na osnovu pregleda u kome bi, poređ lekarz. opšte prakse, učestvovali i specijalista za očne bolesti, specijalista za nervne bolesti, psiholog, a po potrebi i lekari drugih specijalnosti. Ministarstvo zdravlja propisivalo bi vrstu, obim i način vršenja zdravstvenih pregleda, pa čak i „uslove u pogledu

najk:5 zako:

Ре“ уакуг:

тагепја/пе оргете га угзепје омћ ргереда 1 шугфуајо Б1 које oružš

zdravstvene ustanove ispunjavaju ove uslove“.

Takođe se predlaže zabrana nošenja oružja na javnim mestima, gde se možc ugroziti bezbednost ljudi i imovine, što isključuje i upotrebu. Zahteva se i znatno pooštravanje kazni za neovlašćeno nabavljanje, nošenje, razmenu i prodaju vatrenog oružja, municije i ekspiozivnog materijala; isključuje se novčana kazna ali se minimum zatvora podiže na 15 dana. Građani kojima je izdat oružni list pre donošenja ovog zakona mogli bi da produže važenje lista

izvan svake

SPS. Zato nije ni čudno što su naj-

bezbd од 1,1 кир) pušku od 36 Бош kom:n oko: ı

pravosuđc iz 1990: godine, koji sc odnose na celu nckadašnju SFRJ, i današnjim pokazatcljima koji važc za SRJ, broj krivičnih dela za obe godine је jednak: Pri tomc treba imati na umu da je ranije veliki deo prestupa otpadao na Bosnu i Hcrcegovinu, ваде su ljudi bili jako „laki“ na nož. Sada ispada da oko deset miliona ljudi u Srbiji i Crnoj Gori, znači bez Bosanaca, krši zakon u istoj meri kao gotovo dvostruko veći broj stanovnika nekadašnje države. Ovi podaci izncti su ovih dana na tribini o kriminalu i odnose se samo · na takozvani klasični kriminal, krivična dela protiv života i tela. Drugi oblici patološkog ponašanja najčešćc ostaju van domašaja zakona i javnosti. — Mi imamo sasvim zastarelo i demodirano krivično zakonodavstvo

već 20-30 godina, koje je i omogućilo da vcoma teški oblici socijalnc patologije i onih društveno-štetnih pojava koje ostavljaju štoetnc posledice, nisu kažnjavanc po zakonu, jcr su bilc van inkriminacijc. To sc prce svega, odnosi na sfcru poslovnog kriminala gde su prestupi oduvek bili češći nego u krivičnom zakonodavstvu, objašnjava Vladan Vasiljević, kriminolog. On cco problem doživljava kao pitanjc vlasti.

Kriminal je, prema Vasiljevićovim rečima jedina zdrava životna sredina u ovoj državi i sasvim jc izvesno da

niko nije lud da zagađuje sredinu ako

sam scbi žcli dobro.

— Žolja vlasti da štiti zdravu životnu sredinu, čija klima zalazi u oblast socijalne patologije i kriminala, objašnjava njeno ponašanje. Oni koji rukovode društvenom imovinom na-

·stavljaju pljačku daleko bezobzirniie

kontrolc. Imaju ovlašćenja da mogu da rade šta hoće a da pri tome nikomc nc odgovaraju. Dovoljno je da plaćaju računc za političku delatnost

Raž i kriminal Prema rečima Vladana Vasilijevića, trenutno је aktuelno približavanje dve kriminalističke imperije srpske i ruske. Sumnja se da su ruska i ukrajinska mafija umešane u finansiranje rata u Bosni. Postaje jasno da se radi zapravo o ratu koji prevashodno služi jednoj moćnoj grupi profitera. Reč Je o organizovanom kriminalu i uskom krugu ljudi koji stiče veliko bogatstvo. Treba se prisetiti izjave Jezdimira Vasiljevića u kabinetu ministra vojnog u Vladi Srbije: „Rat je dobar dotle dok donosi profit“.

moćnija privredna preduzeća pretvorena u javna (PTT, naftna industrija...), koja su zbog monopolskog položaja u stanju da obezbeđuju dovoljno sredstava da sc pokrije rasipništvo vladajuće stranke, kaže Vladan Vasiljević. Razlog za „previđanje“ kriminala sociolog Ratko Božović vidi u postojanju logike tajne države, po kojoj su sve institucije zapravo marionetsko pozorište koje opslužuje ličnu volju protagonista tajne države.

Svc priče o borbi protiv kriminala, tri puta do sada najavljivane sa najvišeg državnog vrha — u dve predizborne kampanje i nedavno u Vranju, kako se čulo na ovoj tribini, samo su

simulacija i obmana. Delotvornost

policije kao prvog organa u državnoj hijerarhiji koji bi trebao da radi na

· suzbijanju kriminala u domenima pa-

" пизђјепје је адуоо:

toloških radnji ui аеја тог! ! опопт zovani kriminal |!

okolnosti i uslove

kića koji za „situ opoziciju.

— Vlast se рог гопатегпо, табје stavlja kao nemo: kojom maše u se samo za očuvals Opozicija, pak, u kao riba u vodi,” marginalizovanikhji

„ Majući da ukloni;