Ratnik, Sep 01, 1923, page 89
ВАЗДУШНА ЛОПТА И ЛАЂА 81
чим се гас из ваздушне лађе испусти. Због ове особине она се може лако скупити и паковати по деловима на превозним средствима и на тај мачин лакше транспортовати. Ово даје особите користи са војничке тачке гледишта, јер смо на овај начин у стању да ваздушну лађу“ потпуно скријемо од ока непријатељева.
Но овај тип ваздушне лађе има и својих мана. Јер, ако се хоће, да се спољни облик ваздушне лађе стално задржи, то је потребно, да је омотач увек у затегнутом стању, због чега пак треба да је унутрашњи притисак гаса стално већи од оног спољњег, који чини ваздух на омотач споља. Ако је ма из којих узрока гас изишао из ваздушне лађе, онда се омотач одмах збрчка. Да би се ово спречило употребљавају се у самој ваздушној лађи т. 3. балонети.
Ако се ваздушна лађа потпуно испуни гасом и желимо, да је стално одржавамо у надменом стању, то гас изнутра треба да покаже према омотачу ваздушне лађе исти притисак, који споља чини околни ваздух, а спољни је притисак у толико мањи у колико се лађа више пење у ваздух. Кад се дакле лађа пење у вис, то ће овај спољни ваздушни притисак бити све мањи док унутрашњи притисак утиснутог гаса остаје исти, те би се са овим природно десило, да омотач на извесним местима прене. Да се ово не би десило треба гас испуштати, што бива или аутоматским путем помоћу извесних вентила или се то врши помоћу руку.
Ово се може узети као једна од озбиљних мана ове врсте ваздушних лађа, јер се мора увек водити рачуна о томе, да се спољна омотач одржава стално у затегнутом стању.
РАТНИК, св. 1%Х. 1923. 6