Učitelj, Nov 01, 1907, page 41
225
страно расправљали. Рачунска настава зато се није предузимала на овим курсевима, што је немогуће одредити мању партију, која би занимала укупан број слушача из једног разлога, а другог опет, што се није могло установити просечно математично знање, присутних слушача, да се рачунска настава могла расправљати на широј основи и то свестраном обуком те науке. Један прире-" ђени курс, узимао је просечно 10—12 сати времена. Посета универзитетских предавања, сваке године бива све мањи а то не зато, што учитељи пе би имали воље за даље учење, већ то је узрок, што су ова предавања приређивана за време школског одмора у варошима где се налазе универзитети, те су таква предавања коштала много учитеље, с разлога, што је у тако великим варошима скуп живот.
Да би учитељство лакше приносило материјалне жртве, које је жеднело за науком п даљим образовањем, у онаким варошима, које немају универзитет, а где је бивао већи број учитеља, приређивани су у току године -овакови курсеви (али никако у време шк. одбора).
На 78 овакових места приређен је низ предадавања, са којим су прикупљени специјални податци, а осим тога држана су још 22 места предавања, са којих нема још прикупљених никаквих података.
Обично су учитељска удружења, са још каквом просветном установом руку под руку, приређивала оваке курсеве. У ових 78 вароши, одржано је 301 предавање — у току ових последњих година.
У 249 прилика, предавања су држали доценти и професори виших школа, на 82 курса, држали су предавање професори, са техничких виших школа. Из немачке Књижевности било је 68 предавања, пемачке, пруске п хесенске Повеснице 54, филозофије 45, Природних наука и Земљописа 44, уметничких 38, теолошких 19, педагошких у ужем смислу 12, Националне Екопомије 12, Школске хигијене 3, из француског језика 3, немачког језика 2 пи из енглеског језика 1 предавање.
Према овоме учитељска удружења, дала су већа полета п покренула су веће интересовање, код учитељства, него што је то случај био код предавања на универзитету, која су приређи„вана у време школског одмора. Само би се још то захтевало, да се свака предавања приређују у што више места. Доста је, кад се из већег центрума даде, једнообразност у правцу рада; а што
~