Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ПРИЛ О 3 и

ПИТАЊЕ РЕВИЗИЈЕ ВАРШАВСКЕ КОНВЕНЦИЈЕ О МЕЂУНАРОДНОМ ВАЗДУШНОМ САОБРАЋАЈУ

Ове јесени састаће ce y Xarj- Међународна конференција за ваздухопловно право, на чијем се дневном реду налази ревизија Варшавске конвенције о међународном ваздушном саобраћају. У низу међународних конвенција из области ваздухопловног права Варшавска конвенции а заузима несумшиво. једно од.најважнијих места ј ер она претставља скуп норми које регулишу међународни ваздушни саобраћај. у свету. Ту конвенцију ратификовале су,44 државе из целог света (1). Стога je питање ревизије те Конвенције jeдан веома деликатан проблем. Чисто правки изглед овога питања уско je повезан са супротним интересима и политичким моментима, и мишљсња нису .нимало сложена. Упоредо са техничким развитком цивилне односно саобраћајне авијације, појавио се и читав низ проблема правке природе. При решавању тих проблема убрзо се дошло до заюьучка да примена општих правних принципа на проблеме и односе у ваздуходловству, често je или веома тешка или чак и немогућа. Тако, постепено, створен je читав низ нових правних правила, институција и принципа који су се искључиво примешивали ради решаваша сложених, проблема ко je je разно ј ваздухопловства постављао пред правнике. На тај начин створено je ваздухопловно право које, на бази општих начела, прописује нове правке норме за решавање специфичних .проблема који се јављају у области ваздухопловства. Рад на ползу ваздухопловног права почео je углавном већ у првој деценији овог века (2), и још од самог почетна се радило на стварању једног међународног правног система који би, водећи рачуна о специфичним особинама националних правних система, сдворио правке норме које би се једнообразно примењивале у целом свету. • Већ 1919 створена je Међународна конвенција за ваздушни сасбраћај (3), која je претстављала кодификацију међународног јавног ваздухопловног права. Ова тзв. Париска конвенција; која je данас замењена Чикашком конвенцијом од 1944, била je скуп' правних

(1) Југославија je ратификовала ову конвенцију 27 маја 1931; објављена je y „Службеким новинама“ Југославије бр. 124 од 5 јуна 1931. (2) Код нас први штампани рад из области ваздухопловног права био je, колико je то нама познато, већи чланак др. Људевита Крашковића: Зрачни лијет и право, „Мјесечник", 1912, бр. 3 —12 (касније прештампан и посебно).

(3) Југославија jy je ратификовала 1 јуна 1922. В. најзначајнија дела о тој конвенцией у библиографији тезе: Anne Pignochet; La Commission Intematloriale de Navigation Aérienne, Paris, 1936.