Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

330

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

дрописа који су регулисавали несметани развој међународног ваздушног цаобраћаја у свету и прописивали читав низ правила за тај саобраћај, од којих су нека била чисто техничке природе. 1925 створен je Међународни технички комитет ваздухопловних правних експерата (C.I.T.E-J.A.) (4) који je имао за задатак да придреми кодификацију међународног приватног ваздухопловног права. Као један од првих и најзначајнијих радова тог Комитета био je пројект једне међународне конвендије за решавање извесних проблема међународног ваздушног транспорта, који je на II Међународној конференцией за ваздухопловно .приватно право 12 октобра 1929 у Варшави постао тзв. Варшавска конвенција која претставља међународну кодификацију приватноправних норми које регулишу ваздушни саобраћај. Сама конвенција састоји се од 41 члана, једног допунског протокола и једног завршног протокола II Међународне конференције. Конвенција je подељена у пет глава. Прва глава расправл>а о свима питањима у вези са дефиницијом појма „међународног превоза“ на који ce конвенција једино примењује. Друга глава говори о транспортним документима и подробно разматра сва питања у вези са дутном картом, пртљажницом, ваздушним товарним листом. Tpeha глава регулише веома осетљиво и важно питање одговорности у међународном ваздушном превозу. Четврта глава говори о комбинованим превозима. Најзад, последња, пета глава, садржи опште и завршне одредбе. Брзи технички напредак ваздухопловства учинио je да, са временом, извесне одредбе те конвенције више нису у потпуности одговарале својој намени. С друге стране, примена конвенције показала je извесне њене недостатке. Отуд се већ убрзо после њеног стварања јавила и идеја о њеној ревизији. Поступак за ревизију конвенције предвиђен je у чл. 41. Према том пропису свака државауговорница могла je да две године после ступања на снагу конвенције затражи гьену ревизију на тај начин што би од Владе Француске затражила сазив кове међународне конференције. Процедура ревизије била je прилично јер, као што je на то указивао проф. Le Goff (5), међународна конфернција би вероватно вратила предлог ревизије на проучавање и дефинктивну редакцију Комитету C.1.T.E.J.A., који би опет, после извесног времена, вратио свој дефинитиван предлог новој међународној конференцји која би тек онда могла да га дефинитивно усвоји. Овај чл. 41 био je израз жеље твораца конвенције да она не буде изложена сувише' честим и лаким модификацијама и ревизијама. Међутим, живот je показао да су ситне поправке конвенције биле потребив, Већ 1935, на свом VIII Конгресу, Међународна трговинска комора својим Резолуцијама (14 и 15) тражи ревизију Варшавске конвенције у жељи

(4) В. dr. М. Smirnov: C.I.T.E.J.A. son actlvlté-son organization. Thèse, Paris, 1936.

(5) Marcel Le Goff; Traité théorique et pratique de Droit Aérien, Paris, 1934, стр. 125.