Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

60

овом Закону прихваћена су основна начала управног поступка из лретходног Закона о народним одборима, па су та начала потпуније и подробније разрађена. Поред раније озакоњаних начала овај Закон садржи и посебне одредбе о надлежности органа за решавање у орвом Степану сагласно тадашњој организацией народних одбора, затим одредбе о одређивашу органа за само вођење поступка и доношење решења у том поступку, о року за доношеше како првостепеног тако и другостепеног решења, који у оба случаја износи 30 дана. Најзад, садржьне су и посебне одредбе о суспензивном дејству жалбе у односу на извршеше првостепеног решена, о томе да je решенье донето по жалби коначно у управном поступку и да извршна решена у управном поступку извршује, по правилу, онај орган који je донео решеше у првом степеяу. У Ошытем закону о народним одборима из 1952, који je као општи закон и ,данас у важности, дата су поједина основна начела управног поступка на подлози којих су републички закони о народним одборима имали да пропишу одредбе које ће народни одбори примешивати у управном поступку. Републички закони о народним одборима су прихватили та начела и донекле их ближе разрадили. У овим начелима се нарочито подвлачи обавезно саслушање странака у управном поступку, обавеза доношеша образложеног решеша о захтеву странке и достављање тог решеша странци, обавеза правилног утврђиваша свих чињеница ко je су од утицаја на решеше ствари, истицаше права странке на жалбу против првостепеног решеша и одређиваше општег рока за жалбу од 15 дана, подвлачеше могућности извршеньа решеша само кад je оно постало правоснажно у управном поступку и извршно, а затим, што je од нарочите важности у погледу учвршћеша законитости, постављаше тачно одређених граница за право надзора вишег органа у односу на правоснажна решеша нижег органа. Наиме, допушта се да виши орган управе по праву надзора поништи или укине решеше нижег органа донето у управном ’поступку против кога нема места жалби само у овим случајевима: кад je решеше донето од стране органа којиуније стварно надлежан за решаваше о предмету или кад би се шеговим извршешем проузроковало какво кривично дело, или би услед извршеша настала тешка опасност по живот и здравље људи или јавни мир и поредак. Озакоњена начела управног поступка у законима о народним одборима била су обавезна за органе народних одбора кад проводе управни поступав:, а поред тих позитивних прописа органи народних одбора примешивали су и. правна правила о управном поступку. Међутим, републички и савезяи органи државне управе, када су решавали о управним стварима, били су искључиво упућени на правна правила о управном поступку, пошто се на н>их не односе прописи закона о народним одборима. Правна правила и озакошена поједина начела управног поступка нису могла у пракси управних органа да. замене систем