Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛДЕТА

68

Интервенција државних органа у вези са прибављањем осповних средстава. У првом периоду нашег друштвеног развоја постојао je административноправни режим у области промета основних средстава. Пренос права управљања основним средствима са једне социјалистичке организације на другу вршено je искључиво путем управних аката државних органа. Исто тако, и отуђивање основних средстава у изузетним случајевима могло се изврпшти само на основу акта надлежног државног органа, (в. Основну уредбу о преносу делова основних средстава државних привредних предузећа, Сл. лист, 60/48). У нашем садаппьем правном режиму основних средстава важи, међутим, принцип да су ствари из основних средстава у слободном промету. При свем том, од овога правила постоје извесни изузеци. Пре свега треба истаћи да према Уставу ФНРЈ (чл. 14, ст. 2) извесне ствари, које иначе имају карактер основних средстава, не могу да изгубе карактер друштвене својине, па стога оне не могу да постану саставни део грађанске својине. У такве ствари, например, спадају; извори природне снаге, средства железничког и ваздушног саобраћаја, пошта, телеграф, телефон и радио. Даље, има и таквих ствари које имају карактер основних средстава, али које су практично ван промета, иако постоји правна могућност да оне буду у промету. Овде мислимо на таква средства за производњу која због своје унутрашње повезаности претстављају нераздвојну целину, као што су например: хидроцентрале, фабрике узете у целияи и сл. (например; фабрика поливинилских производя, за производњу вештачких текстилних влакана, за производњу алуминијума итд.). Оваква основна средства у нашим друштвеним односима фактички су ван икаквог промета и служе као услов за производњу непосредним цроизвођачима. Насупрот томе, у земљама са капиталистичким друштвеним системом овакви предмети могу бити и као целина у промету. Према томе, кад кажемо да су ствари из основних средстава у принципу у слободном промету, тада мислимо на појединачне ствари, појвдиначна средства за рад. Ова појединачна средства због односа робне производите не могу join бити ставл>ена ван промета, али и промет таквих ствари може се вршити само под одређеним условима. Промет ствари из основних средстава у начелу се врши без интервенције државних органа. Уколико још постоје извесни облици интервенције државних органа у вези са прометом ствари из основних средстава, они су данас сведени на најмању меру. Интервенција државних органа појављује се утлавном у тренутку кад привредној организацији, коју оснива, додељује основна средства на управљање. У овом случају привредна организација прима средства по процени: комисије а не по оној вредности коју je означио државни орган. Привредној организацији не могу се управним актом одузети основна средства којима она управља. Изузетно, у случају кад то шискује потреба народне одбране, Савезно извршно веће може одре-