Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ФРАНЦУСКО-ЈУГОСЛОВЕНСКИ ПРАВНИЧКИ ДАНИ

69

дити да je привредна организации а дужна продати основно средство одређеној привредној организации или друштвеноправном лицу. Право продаје основних средстава ограничено je одредбом по којој се ствари из основних средстава не могу продати физпчким и приватним правним лицима. Изузеци од овог правила предвиђени су Наредбом о условима и начину продаје одређених врста основних средстава физичким и правним лицима (Сл. лист, 51/54). Један изузетак од правила да су основна средства у слободном промету предвиђен je у одредби према којој, ако привредна организација продаје основно средство, Савезно извршно веће ноже одредити да je она дужна продати танво основно средство привредној организацији или другом друштвеноуправном лицу под најповољнијим условима који су јој понуђени. Евиденција о стању и променажа основних средстава води се у књиговодству привредне организације и код банке. Ове евиденције морају бити усклађене. Надзор над извршењем прописа о управљању основнил средствима од стране привредних организација врпш финансиска инспекција и друге инспекције, као и други органи управе. Нравна заштита основних средстава. Ова заштита остварује се најпре употребом извесних овлашћења којима располаже народни одбор оппггине. Наиме, кад народни одбор општине утврди да су у управљању основним средствима учињене крупне неправилности којима се наноси или би се могла нанети знатна штета, он je овлашћен да донесе решење којим ће изрећи једну од следећих мера: fl) принудну управу над привредном организацијом која не може трајати дуже од једне године; (2) разрешение директора или другог одговорног лица; или распуштање радничког савета и управног одбора, уз истовремено одређивање привремене принудне управе или без тога. Решење о примени једне од ових мера народни одбор општине доноси уз сагласност народног одбора среза. Даље, прописима je предвиђен низ противправних радњи у вези са управљањем основним средствима, за које се може привредној организацији изрећи новчана казна од 10.000 до 1,000.000 динара. Казне изриче надлежни привредни суд. (б) Обртна средства привредних организацией. Правки режим обртних средстава није у целини регулцсан. Извесни прописи постоје о обртним средствима, као например Уредба о фонду обртних средстава (Сл. лист, 31/56); извесним прописима су регулисана обртна средства у новчаном облику (например, Уредбом о краткорочним кредитима, Службени лист, 31/56). Међутим, правки режим обртних средстава у натуралном облику (залихе сировина, помоћни и погонски материјал, полупроизводи, готови производи, и др.) само је7делимично регулисан. Постоје неки прописи којима се врше ограничена у погледу располагања тим стварима.