Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ПРИКАЗИ

271

„отворяла могућност промене држављанства било једног било другог брачног друга, без обзира на пол” који се мање истине, „мада такво решење треба да буде основ помоћу кога би се супрузима оставляла стварно пуна слобода да одлуче које fee бити заједничво' држављанство ако га желе” (с. 29). Проблем држављанства детета који je био у другом плану постаје све важнији. „Ако се пође од тога да цео проблем треба тако поставити да се у првом реду води рачуна о личности детета а не о интересима родитеља, иля join дал,е, политици .државе, онда у овој области предстоје join многе реформе. Усвајање начела равноправности родитеља неопходан je услов за решење проблема на тој оонови” (с. 29). Историски пролог je дат и у следећем раду „Обавеза иокорипЉавања и оправданост оанlщионисан>а неискоришКавагьа патентираних проналазака” М. Јањића. Taj део чланка даје слику везе између проналазачких права и кретагьа економских и осталих друштвених односа, на што се надовезује иоцрпая поглед на садашњу ситуацију. Из снега тога аутор закључује да су „стремљења ка потпуном укидању обавезе искоришћавања оправдана и да одстрањење одреди о обавези искоришћавања из националинх патентних закона треба поэдравити као важан кюрак на путу развитка међународних односа и међународне привредне интеграције” (с. 48). С тот становишта писац критикује чл. 28 и 39 Закона о патентима и техничким унапређењима ФНРЈ који санкционишу неискоришћавање патентираних проналазака путем принудних лиценци, тако да овај Закон у том погледу није одмакао напред у поређењу са ранијим законодавством на том подручју. Чланак „Committee system енглеске локалне самоуправе” М. Јовичића представља сажет 'пресек организације и функционисања традиционалних комитета енглеоких локалних већа. Анализа je дата пре свега са правне стране, али дате су и извесне политичке оцене енглеских комитета, наносе њихове праксе, као што je, на пример, осврт на појаву претварања власти председника комитета у многим местима кроз неформалне канале у статус „нездравог цезаризма” (с. 71). На крају чланка начињен je покушај поређења организације, функционисања и улоте комитета внглеоке локалне самоуправе и савета југословенских народних одбора. Писац подвлачи „да су сличности такве да оправдавају интерес који код нас постоји за функционисање енглесксг” комитетског система наши оавети народних одбора, уведени ... тек ope непуну деценију, још увек могу у погледу свог орг вниз ационог постављаша и функционисања да се уче на примерима које пружа упоредно право ... Што се пак тиче разлика .., оне с једне стране потичу из различитооти друштвених поредака две земл>е и као такве су сасвим разумљиве. .. Међутим, има и таквих разлика које су више техничке природе, тако да пружају могућност евентуалног... ублаживања. Отуда можда није претерано ни очекиваае да убудуће, са дагьим развојем нашег система савета яародних одбора, дође и до иэвеоног његовог утицања на сам енглески систем комитета” (с. 79). Ова студија може да послужи као полазна тачка у аналитичком путу ка друштвеној суштини енглеске локалне самоуправе, наравно с тим да се у знатној мери обухвате я проблеми локалних већа Енглеске као и остала питања. Енглеска локална самоу,права, као највиши ступай, буржоаско-демократске локалне самоуправности како класичне, тако и савремне која je доста окрњена развојем бирократскоцентралистичких тенденција, јесте веома погодая предмет за анализирање друштвене сушт-ине и правне организације буржоаске локалне самоуправе уопште. Поред тога, она je погодна и за иопитивање оних друштвених фактора, као што je, на пример, децентрализација робно-вовчане производил у либералном капитализму који се, у измењеном квалитету, извесно време одржавају и у прелазном периоду као један од многих чинилаца почетних етапа вомуналног уређења.