Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

за усклабивање економских политика укључених држава, нарочито ако им je цил> и стваравье заједничког прошнреног тржишта са свнм гьеговим предносхима. Тако je већ у нашој унији унификован систем пореза на промет као и узајамни паритет валута (д=l албански лек). БЕЗ je најпре приступила постепеном смањивању царинских стопа за мебусобну трговину, које ће бити укиыуте 1. јануара 1968. ( 72 а), док су спољне стопе на увоз робе из држава нечланица прилагоЬаване будућој заједничкој спољној царинској тарифи, ко ja ће тада заменити царинске тарифе појединих чланица (односно Бенелукса), те која je израчуната на основу просека царинских стопа свих чланица за по ј едини произвол. Због тога су земље своје ниске стопе повисиле, a своје превисоке стопе смањиле. Уместо царина на пољопривредне производе се наплаћују прелевмани („претакања”) у хшл>у изравнавања трошкова и цена тих произвола у корист Заједничког фонда за финансирање интервенција на тржишту тих произвола. И у оквиру БЕЗ рано je посвећена пажња прилагођавању пореза на промет, који би морао бити неутралан у погледу конкуренције, те искључити потешкоће око уобичајеног ослобођења извоза, нарочито, пак, враћања пореза на промет садржаног у цени извезене робе (према начелу да порез сноси потрошач одредишне земље), те око наплате посебног пореза на изравнанье (стопе за изравнање) при увозу који терети увезену робу порезом на промет у истој висини као домаћи произвол са истим степеном обраде. Након дутогодшшъих дискусија закључио je Савет министара ЕЕЗ И. IV 1967. две директиве ( 72 ), найме, прву по питању хармонизације законодавства држава-чланица о порезу на промет обавёзним увођењем пореза по угледу на француску taxe sur la valeur ajoutée најкасније до 1. I 1970, али уз привремену могућност наплаћивања и пореза на мало. Ради стварања заједничког тржишта те хармонизације услова привређивања у оквиру ЕЕЗ проучавају се, поред акција ОЕЦД за укидање двоструког опорезивања помоћу већ споменуте Draft Convention као модела за склапање билатералних конвенција између 21 чланице организације, и питање хармонизације трошарина сродних порезу на промет, и монопола, док je посебан порески и финансијски одбор Комисије ЕЕЗ нзрадио предлог за укидање пореза на хартије од вредности које представљају сопствени и узајмљени капитал, али уместо предлога за укидање пореза на капитал капиталских друштава предлаже барем хармонизацију тог пореза. Док. се предлози за хармонизацију споменутих посредних пореза ослањају на Римски уговор о ЕЕЗ (1957), иницијатива за хармоиизацију непосредних пореза се ослања само на одредбе Уговора о хармонизацији права („Rechtsangleichung”). За сада се ради на питању начела

(72) Bulletin tor International Fiscal Documentation, 1967, стр. 256—270. Последњих 6 страна садржи два анекса као саставна деда смерница.

(72а) Чланак je припремл>ен за штампу децембра 1967.

115

МЕБУНАРОДНЕ ФИНАНСШЕ СА МЕБУНАРОДНИМ ФИНАНСИЈСКИМ ПРАВОМ