Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

467

ПРИЛОЗИ

1) Скупштине друштвено-политичких заједница врше друштвану, политичку контролу. Ова контрола све више долази до изражаја уколико се радне организације развијају као друштвена тела, као самосталне и самоуправне организације ван државног механизма. Y овом односу ће се најпре остварити очување и развој самосталности и самоуправности радних организација, јер ће договором, политичким средствима и ванправним актима (препорукама и смерннцама) доћп до усклађивања посебних интереса у радним организадијама и општег интереса, до очувања правне и друштвене законитости и друштвено-политичког система. Y овоме већа раднпх заједница скуиштина друштвено-политичких заједница треба да одиграју главку улогу. Y том послу морају им помоћи првенствено савети општинских скупштина и извршна већа обављајући своју политичко-изврпшу функцију. Остварење ове контроле задаје пуно тешкоћа, јер захтева изналажење нових метода и технике рада, све развијенију политичку и друштвену свест, осећање целине и усклађивање појединачних интереса са општиы. Скупштине друштвено-политичких заједница врше и правку контролу. Она се врши над општим актима. Тако, општинска скупштина има право да обустави извршње незаконитих ошптих аката радне организације до одлуке уставног суда. Само законом може се одредити да ово право према одреВеним организацијама има орган друге друштвеяо-политичке заједнице. И поред ове контроле радна организација чува своју самосталност и самоуправност. Општинска скупштина не одлучује, већ само обуставл>а извршење, a одлучује посебан орган уставни суд. Радној организацији се пружа могућност да до одлуке уставног суда укине или измены свој акт. Y томе се огледа ванправно дејство обустављања, као и утицаја на радну организацију. Она и на уставном суду може да штити своја самоуправна права. 2) Однос органа државне управе и радних организација je веома значајан и осетљив. Аржавна управа je изгубила многа права која je некада имала. Она сада у ствари прати стање у областима у којима су основане радне организације, сарађује са овим организацијама и омогућује остваривање њихових права. Али органи управе су и у том односу органы скупштина друштвено-политичких заједница, који указују на незаконит и неправилан рад радних организација, предлажу мере и дају стручна мишљења у погледу вршења контроле. Y оваквом односу радне организације се заиста појављују као самостална и самоуправна тела. Међутим, од посебне важности je вршење инспекцијских служби. Y њој органи државне управе имају велика права, али их могу корнстити у тачно одређеним случајевима и поступку. Поред тога, радна организација може правним средствима дејствовати против аката државног органа и преко суда, независног органа, остваривати своја права. Ова контрола се појављује као свакодневно нужно средство очувања законитости, која у оваквом поступку и са овим правима не умањује самоуправност и самосталност радних организација. 3) Судови врше посебну контролу над радним организацијама. Ова контрола почине joui од самог оснивања, од момента када се радна opra-