Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

55

ФИНАНСИСКИ СИСТЕМ Y НАЦРТУ УСТАВА СРС

дова организација удруженог Р а А а Y АРУ штвене фондове. Са друге стране, чини се да би било неприхватљиво када би се тај „незараВени” доходак оставио у целини организацији удруженог рада, чак и са обавезом да га она искористи за свој развој, односно за инвестиције за проширену репродукцију. Отуда изгледа да одредба која алтернативно предвиђа једно или друго решење није одржива. Устав не би смео да препусти ни закону, нити самоуправном споразуму или друштвеном договору да се њима одреди да ли ће се врпшти подруштвлаваае дохотка који je организација удруженог рада стекла не радом већ коришћењем изузетно повољнијих природних услова, изузетно повољних хтрилика на тржишту или каквих других изузетних погодности у стицању дохотка. Законом, односно друштвеним и самоуправним договорима и споразумима могу се одреВивати одн ос и у екстра дохотком, делови који ће остати организацијама удруженог рада и делови који ће се одговарајућим инструментима захватити и користити за развој материјалне основе удруженог рада у целини. Уместо алтернативног мора се предвидети кумулативно располагање овим делом дохотка, те би уместо речи „или” требало ставши „и". Устав мора заузети чврст и доследан став о дохотку као основное друштвено-економској категорији и истовремено мора утврдити да се део дохотка који није резултат рада мора подруштвити и користити за одре Вене општедруштвене иилеве. Конкретан предлог би био да други део одредбе садржане у Нацрту устава СР Србије у његовом члану 17. треба да гласи: ... „користи се за развој организације удруженог рада у којој je остварен и за развој материјалне основе удруженог рада у целини, у складу са самоуправним споразумом, друштвеним договором или законом”. Ако се има у виду да Устав СФРЈ треба да задржи одредбу о посебном фонду федерације за кредитирање бржег развоја привредно недовољно развијених република и аутономних покрајина (Члан 236. Нацрта устава СФРЈ), онда би овакво регулисање којим се предвиБа обавеза подруштвљавања једног дела екстра дохотка добило и свој практични смисао.

Ар

Мирослав Петровић