Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

71

СВОЈИНСКОПРАВНИ ОДН., САМОУП. ПРАВОБРАН. И СМЕЊИВ. СУДИ JA

Оно што je основно, питање смењивости судија поротника последица je основног стуба нашег социјалистичког система принципа учешћа грађана у вршењу правосуЬа. А оно се, без сваке сумње, понајвише огледа у томе што у суђењу учествују и судије поротници. Зато ce судије поротници бирају на две године и могу бити понозо бирани. При свему томе, сасвим нскрено и отворено говорећи, шире су и отвореније могућности (објективно посматрајући) за вршење утицаја са стране на судије поротнике. Треће, прннщш смењивости je основни стуб читавог нашег уставног система и инструмент за доминацију улоге и контролу рада у свнм сферами друштвених (посебно јавних) делатности. Четврто, одступање од принципа смењивости довело би сасвим непотребно до привилеговања одређених вршилаца јавних функција у односу на које то најмање треба чинити. Пето, сталност се тражи за судије на ко je je, по нашем схватању, најмање било утицања са стране (разумљиво да je таквих случајева било, aim не у тој мери да се због тога праве непотребны проблемы и ограничена једног значајног принципа нашег уставног система), и на које ће, по новом уставном систему, и објективно то бити све теже ако не и немогуће. Тиме се стиче, на жалост. утисак дя. се жели бапити љага на огромыу већину делилаца правде који часно и пошхено врше своју дужнбст, Roje' кпкада и никакви принципи нису инспирисали и мотивисали у њиховом стваралачком раду заштити права радних луди, и граВана. Иако увек није реч о томе, објективно посматрано, свакако се тиме непотребно наноси штета тако потребном угледу нашег правосуЬа. Шесто, критерији у нацртима устава за избор делегата и судија озбиљно сманују могућност мешања са стране, а делегатски систем, ca правом тврдимо, то потпуно искључује. Тако, бар ,што се тиче новог уставног система, дискусија о постављеним питањима постаје скоро беспредметна (говорећи са аспекта принципа). Седмо, суђење у већу такође je једна брана за евентуални утицај са стране. Важан значај има и правило да се одлука доноси већином гласова. Осмо, изузетак принципа смењивости управо би онемогућио доследну примену услова и критерија за избор делилаца правде, а посебно би се угрозила интенција читавог система да млаВи и способни, посебно класно опредељени кадрови, долазе у прави тренутак и на право место. Девето, цео проблем je у ствари чисто субјективне нарави. Онај ко je подложан утицају, има далеко веће шансе у принципу стадности. Иако су услови за престанак судијске дужности стручна способност и морална (односно политичка) подобност исти и у смењивости и у стадности, нема никакве сумње да они у принципу смељивости имају посебну тежину. Зато сматрамо да решење проблема треба тражити у систему избора путем услова и тежине критеријума за избор и судија и оних