Arhiv UNS — Listovi stranaka
zaobilaziti dugo vremena. Zivot ih je postavio na dnevni red sa svim svojim manifestacijama i pozitivnim i negativnim. Očigledno treba i jedne i druge manifestacije detaljno analizirati s ciljem da se negativne pojave uoče, objasne i otklone. Postavlja se pitanje zbog čega se u masi članaka i govora, koji su na tu temu objavljivani, pretežno ide putem frazeologije i šuplje deklarativnosti, a ne putem ozbiljnih pokušaja da se zagrize u suštinu pojedinih problema? Razlozi su višestruki. Marksistička misao je u toku nekoliko decenija zaostajala za praksom, razvitkom i jačanjem socijalističkih snaga. U teoriji i praksi zemalja koje izgrađuju socijalizam zabilježen je niz pojava i tendencija koje su po svom sadržaju antisocijalističke, a dugi niz godina proglašavane su kao primjerne socijalističke manifestacije. U polemici među marksistima postepeno se uvlačio metod koji je tuđ naučnom posmatranju problema. Otstupilo se od marksističkog metoda proučavanja pojava i činjenica. Poslije Marksa, Engelsa i Lenjina nastupio je u naučnom socijalizmu period okamenjavanja, dogmatiziranja, lijepljenja etiketa mjesto duboke analize. Pod firmom marksizma počeo je da se probija idealizam, pragmatizam, a savremene pojave i manifestacije života objašnjavaju frazama, gotovim formulama, unaprijed pripremljenim odgovorima, iako te manifestacije po bogatstvu formi i složenosti unutrašnjih procesa prevazilaze ranije epohe, što je sasvim razumljivo. Zbog toga i savremena publicistika, koja se proglašava za jedino ispravnu marksističku publicistiku, izbjegava da tretira ona najaktuelnija, najsavremenija, a ponekad i najškakljivija pitanja koja je sam život već postavio, čije manifestacije vidimo na svakom koraku, bježi u apstraktno, jednostrano tretiranje pojava i problema. Cak ide dotle da u svom siromaštvu ne vidi ni ono bogatstvo i onaj domet koji je naučni socijalizam već bio postigao u ranijem razvitku. U sklopu svega toga zaseban je problem želja da se pošto-poto pokaže pogrešnost stavova Saveza komunista Jugoslavije, dajući tim stavovima etiketu ~antimarksizma“ i „геvizionizma“. Pritom se primjenjuje metod koji može samo da zabrinjava, metod koji pruža čemernu sliku o stanju savremene teoriske misli i o načinu diskusije o stavovima koji se ovom ili onom kritičaru, iz ovog ili onog razloga ne sviđaju.
РОЈАМ I SUSTINA PROLETERSKOG LNTERNACIONALIZMA
31