Arnauti i velike sile

69

девојчице. У свима тим школама учи се само књншка ученост, али се не предаје ништа што треба за практичан живот. Младићи, који сврше те школе, не могу се употребит» ни на што друго, до на канцеларијску службу. Девојке науче да „штикују“ ло европским мустрама којекакве беспослице, али ниједна није у стању да сашије себи хаљину. „Италијанска пропаганда почела je пре, неколико година раније, али није достигла важност коју je стекла аустријска. У Скадру, у томе центруму интрига и покварености, где je сваки надничар, било аустријски или италијански, подигли су Италијанци не само сиротињски дом, него и три школе за дечаке, за девојчице и за сирочад без родитеља. Сем тога постоје италијанске школе у Авлони и у Јањини. „Раније je Аустрија имала превласт у Арбанији, јер су сви свештеници васпитавани у монархии, и зато што их je већина под платом аустријском. У последнее време раширио се знатно утицај италијански. То се може објаснити, јер италијанске школе нису само религиозно школе, него дају' наставу потребну за живот. С тога дају своју дену у те школе не само хришћани него и мусломани, jep се у тим школама учи и столарство и многи други занати. Девојке уче у италијанским школама да раде на шнваљкама, да кроје и да шију хаљине. Сем тога језуити, који заступају аустријске интересе у Арбанији, постали су врло непопуларни, јер су се дочепали многих земаља, јер раде и књиговезачке и кројачке послове, па својим ценама убијају сваку конкуренцију арнаутских занатлија“. 49 Како ce ово растење италијанског утицаја y Арбанији болно oceha y Аустрији, то ћемо нај-

43 М. Charles Woods, La Turquie et ses voisins, стр. 91—93.