Bitef

Corman, Kenneth Anger, Andy Warhol and other leading Underground film-makers. Membership in the Open Space entitles you to a maximum of six tickets for all films-shows.

Razaranje

U Open Space Theatre, Charles Marowitz je režirao komad koji spada u oblast shakespearovske industrie. Mogli bismo to nazvati pozoriltem kołata. i Numera mu je bila da rastavi Shakespearov govor, i da se panavo sostare i ostvare ìnterpretacije poznatìh situacija i, isto tako, poznatìh likova. Posto je taj postupak vet bio primenio na Hamletu, Maghe tu i Otelu, Mr. Marowitz nam suda u The Shrew dokazuje da bìporuka o muškoj pobedi u rata seksova mogia da bade zanimljivija, nego sto je to reliki poeta zamislio. Prića o tome kako je Petruchio ukrotìo buntovnu Katherine i zastrašivanjem ì uskrativanjem hrane naterao je na poslulnost, oduvek je bila igrano kao nestašna farsa. Kada goropadna Kate doživljava svakojaka poniŽenja, pažnju gledalaca privlači prizor potpunog slama njene nezavisnosti i duha. U svom zavrlnom govoru ona upozorava sve žene da slušaju, vole i služe svoje muževe, posto su oni njihovi gospodari, hranioci i čuvari. U svojoj sinoptičkoj verziji ove price, Mr. Marowitz je sve to izmenio. To vise nije farsa, vet gotska tragedia. Petruchio nije vile reseli Ijubavnik, nego paranoični sudista, čvrsto rešen da prìmeni svaku vrstu nasìlja, da bi slomio tvrdoglavu Kate. Kad je njegov posao priveden kraju, ona je bila dov edenu do stanja Indila, a sva njena uveravanja u odanosi nìsu bila nilta drugo do buncanja jednog idiota. Izmedu orih kratkìh scena übatena je savremena prita o rata seksova, koja prìkazuje kako Kate ipak uspeva da lisi Ijubavnìka svakog mulkog dostojanstva, nastojeéì da ga odvrati od njegovog posła ì njegovìh prijatelja, kako bi joj dokazao svoju odanosi. » The Taming of the Shrew« se nesumnjivo bazira na Shakespearovim osetanjima prema sopstvenoj leni. Jasno se nazire njegova želja da dominira Annom Hathaway, kao što na kraju tini Petruchio sa Katherinom. Mozę se lako pretpostaviti da Anne Hathaway vise liti na surovu Katherinu u tumatenju Miss Holt. A Mr. Marowitz sasvim otvoreno stavlja do znanja da zali i da je krajnje ogorten tinjenicom Ito je ona u komadu prikazana u tako podredenom poloïaju. Verovatno mu je prìtìnjavah veliko zadovoljstvo Ito je mogao da obehdani kako je u stvarnom životu Shakespeare, dodelivii sebi uhgu Petruchia, bio gotovo promalena litnosl. Swiftove izmene Sedilta u The Open Space rasporedena su sa tri strane pozornice. Promene izmedu slika su na taj natin veoma brze, dok je osvetljenje uglavnom slabo i stvara zhkohnu atmosfera. Epìzode grubog udva-

ranja, koje Petruchio nameée Katherinì, protkane su razgovorom izmedu Marowitzevog savremenog para. Oni su mimi ì civilizovanì, ali devojka nameée mladiéu svoju volju na naéin, koji je samo prividno blag. Taj deo su veoma uspesno ostvarili Kay Barlow i Jeremy Nicholas. Vrhunac komada nesumnjivo predstavlja čuveni govor Katherine o dužnosti iene da se pokorava mužu. U toku tog potresnog govora síroga, hladna i bezosećajna Katherine, u sjajnom tumaćenju Miss Holt, doživljava shm ona je ifizički i mentalno uništena. U stvari, ona je suda okovana. Iza nje stoji Marowìtzev savremeniparpred ženidbenim oltarom. Komad se zavrlava ovom gorkom ironijom. Napustamo pozorilte prozeti oseéanjem prave tragedie, prečišćene prizorom nemihsrdnog srozavanja jednog gordog dulia.

Milton Shulman

Crna bajka

Odavno sam hteo da prikupim hrabrost i podnesem dlrektoru stvarni sadržaj komada The Taming of the Shrew koji bi se, kada se odbace sve njegove ponižavajuće brutalnosti, prikazivao kao vescia igra. Meda tim, Mr. Marowitz je uveliko pr emalio ovaj cilj u njegovoj devedesetominutnoj verziji, pretvorivli ovu igru u crnu Artaudovu bajku, poistovetivši je, u stvari, sa driavnom tamnicom. Tekstuelno, prvi deo komada odiśe pravednoltu i poštenjem, što je izgovoreno brzim tempom, kada se Petruchio obraca Kati i daje joj braina uputstva. Poseban ton sverna daje način glume: naročito naglašavanje pojedinih rečenica i mučne pauze, prekinute pritajenim pretnjama i izveltatenom veselošću. I tako, kada Kate sa svojim mladoženjom stigne kuci, ona ce se, u stvari, naci u zatvorskoj čeliji. Ali, pravi užas doživeće tek na povratnom putovanju u Padova. Pokazaće se, naime, da je onaj starać što ga sreću na putu, još jedan od prerulenih Petruchìevìh slugu pokušaće da je zalude. Marowitz ovim potvrđuje razvoj događaja slićan onom Websterovom, ovaj zaokret koji vodi u strašne snove kada Kate govori rečima Slyovog uvoda. Njen san o povratku kući je svirepa zahluda slična Sly o vom snu o buđenju, kada misli da je postao gospodar. Pośle noénog košmara sìlovanja, Kate se rrača u okove i drži govor o ženskoj odanosti kući (na šta je podstiče Petruchio sa svoje visoke sudìjske klupe). Ako pregledamo Shakespearov malerijal, naići ćemo na uporednu vezu između savremenog para, koji se nezadrživo probija ka svadbenoj odori, i Katinog suđenja. Manje u izmeni teksta, a vise u transformaciji Shakespeara javlja se originalno Marowitzevo deh (Kate, kao lutka rastavljena na sostarne delove, posto je silovana uz zvuke pogrebnog zvona). Isto tako i dvoboj izmedu neumoljivog Petruchia (Nikolas Simmonds) i Kate (Thelma Holt), koja se od oliienja oholosti pretvara u iscrpljeno bite ispranog mozga, predstavlja za mene najjezìvìje deh koje sam video na ovoj bini.

Irving Wardl e

Sadista V ÆW gt W O TT gì f kJ wBBB Br hS Br BBr

The Birmingham Post To je jedan od mojih najuzbudljirijih pozorišnih doživljaja interpretacja Shakespearovog komoda The Taming of the Shrew, znatno skraćenog i isprepletenog sa modernom konfrontacijom između mladića i devojke. To je četvrta obrada Shakespeara koju je za poslednjih pet godìna ostvarilo pozorilte the Open Space iz Londona, čiju je turneju finansirao Arts Counsil. Direktor i obradivat je Charles Marowitz, a njegora interpretacija negira tradicionalni oblik u korne su Shakespearova dela prikazivana: oblik vedre farse u kojoj Petruchio, veseo čovek pun života, nastojì da odrzì prevlast nad upornom i plahom ženom ostro jezika kakva je Katherine, koją na kraju drìi govor i poziya iene da se pokoravaju svojim muževima. Ovai Petruchio je sudista; Katherine osvetoljubiva Ženka; njen otac neodlučna kukavìca; a Petruchieve sluge učestvuju u zaveri koja ima cilj da zaludi Katherine njen finalni govor je u stvari proizvod poremećenog uma. Nasuprot tome, savremena epizoda prìkazuje devojku koja vrši emocionalnu ucenu, prisiljavajući svog verenika da odustane od posła ì da se odrekne prijatelja, da bì joj dokazao svoju Ijubav. Mogli bismo to tumačiti kako hoéemo da je ta iena, mozda, nadvladala, ili da ta iena moie da odglumì igru ponižavanja isto tako dobro kao i muškarac, ili na bilo koji drugi način. Izvodenja su veoma uspela: Thelma Holt dosledna u ulozi Katherine i, mada je Tim Hardy, kao Petruchio, ponekad nejasno izgovarao reči svoje uloge, produkcija je puna emocionalne napetosti. Ako bismoo liteli da na takav način uspostavimo ravnotezu u argumentima naime, da svakì poi ima svoje hvalisavce ì sadiste mislim da je Mr. Marowitz poništio verovanje u surovu zaveru muškaraca, sa ciljem da postave iene na njihovo mesto. U svakom slućaju, bilo je pametno i duhovìto prikazati Thelmu Holt, hladnu i prezrivu, kao i Nikolasa Simondsa u njegovom zestokom i sìlovitom tumaćenju porotnog Petruchia.

Destruction

A SMALL BRANCH of the Shakespeare industry has been set up by Charles Marowitz at the Open

39