Bitef

mesto vedríne i ludosti, neumoljive analizo i intuicije, u kome če se svako obučavati da ne bade više obmanut ograničenom kulturom usađenom u školi, kao ni moralom i smicalicama vlasti.

Od pozorišta zahtevamo da bade neprestano pronalaženje nekog drugog a nama, odnosno jednog drugog sveta.

Od casa kada se pre devet mescci ukazala prilika za kreaciju spektakla samo jedne

klijanje

kikirikija

glumice, hiljade misli rojilo se u mojoj glavi: o zamkama, etickim i estetskim slabostima

ili iskušenje

jednog

usamljenog

osećanjem sigurnosti.

crva

pokreće značenja jedne statične, suštinske usamljenosti koja brzo zasičuje gledaoca. A kako se ta usamljenost otkrìva kao lažna pred punom dvoranom, publika je uvek svesna »izvođača« koji je pods lice da kaže: » To zaista nije pozorište, to je one-man-show «. Zbog toga sam bila übeđena u znacaj pomoćnih sredstava. Nije se radilo o manipulisanju čarobnim štapičem. Neophodan je neki predmet koji će predstavljati odhranu mog fizickog prisustva od pogleda gledaoca, koji može rastaviti moje delove tela, manipulisati sa mnom, preohraziti me, naduvati i, naročito, dozvoliti mi da nesíanem, odnosno, koji sám mole biti scenskì prisutan, govorila sam sebi. Kad smo se obr utili Olivieru Strebelleu pokazala sam mu crtez jednog pomoćnog sredstva, mog skrovišta, neke

takvog projekta. \Mozda je samo jedna stvar bila izvesna:

takvu vrstu posla naročito ne treba 'preduzeti, ako vam zamisao izgleda prijatna i prirodna. Bilo

je vreme kada bih ,ja takvu zamisao oberučke prigrlila sa poraznim

U čudnoj društvenoj pogodbi jedne pozorišne situacije publika se usteže u svom držanju.

da bi zapazila neuobicajeno držanje glumaca. U slućaju jednog jedinog glumea, ta pogodba pati od neravnoteže. Da bi predstavio ceo jedan pozorišni svet, glumac, bez katalizatora sa svoje strane zavese, izgleda kao da vrši svoje radnje samo zato što ga jedna družina posmatra u svojoj » tegli «. Ne preostaje mu ništa drago već da izigrava svoju usamljenost, glupog Avgusta sa njegovim osećanjima, melopoeticnu seosku luda. U torn slučaju formalna usamljenost

vrste monstruozne ¡justare od kìkirikìja. I ko zna, da je taj predmet bio realizaran, možda bih ja ceo moj spektakl i graia anatra ì vi ne bis te ništa vide li. Ali ne, Strebelle je odmah shvatio a cerna je problem. Predlozìo je sedam šupljih predmeta od kojih je svaki predstavljao ne samo ono o cerna sam upravo govorila nego je ispunjavao i scena aktivnim, nezavisnim prisustvom. Moram da se bijem i sa torn streb ellbvskom gomilom. Kako smo se Frederik Baal ija snašli sa 85 kilogramo poliestera? To vam neću reči. Treba vìdeti predstavu.

Tako je hilo a pogledu celine problema koji su se postavili za vreme rada. Sva pitanja koja su iskrsavala iz bojazni nisu nikada teoretski resena. Mojí odgovori su u predstavì, onì bi bili izlišni izvan nje. Izvesno, vidljivi ožiljci ovìh problema ostaju u »/«, ali se nadam da vise od tih vidljivih ožiljaka ove stare, mrtve problema obclezavaja pupoljci lala, kao u nekim Bošovim slìkama, gde nica iz usta mrtvaca.

(Anne West)

Pre moje »visinalne« vajarske avanture

cevi u

'već su p osto j ali drugi predmeti za jedan spektakl Frederika Baala :

sprave, neophodni dodatni predmeti za predstavu »Chaman Hooligan«.

kojima se

Osvojio me način na \koji su taj kokošinjac na grabuljama i taj petao na odzaku postajali ključni za kretanje trojice mucavih

propovednika te erne mise Želeo sam da konstruišem sprave za jednu tako

suštinsku primenu.

Nisam tuda imao pojma do koje su mere Baalovo oko i uho (koji je veé počinjao da gradi svoju zamisao) osetili znake mog oduševljenja. Nekoliko meseci kasnije, kada me je Teatar Laboratorij posetio u punom sastavu (Baal, West i Schotte), hez kolebanja sam prihvatio predlog da saradujem na buduéoj predstavi. Na osnovu ertela Anne West (koja je, pored svojih poznatih íalenata, isto tako izmislila i cev na lakat), ce Una prihvatljivih oblika brzo se konkretizovala.

Sedam elemenata a armiranom

polie ster a mogu biti pcjzaz, privremene Ijusture za glumca ì za njegove zamišljene sporedne ličnosti.

Visinal je prihvatio tu ¡gru dodatnih de lo va, pokušavajuči da zaboravi statina predloga za razne kombinacije koje sam stavio na raspolaganje jedinoj licnosti: Bernaru Pustinjaku uhvaćenom u koštac sa svojim vizijama,

( Olivier Strebelle)

može

st an ovati