Bitef
Probierni umetničke tradicije Teoretski razgovori o umetnosti nikada ne doprinose stvarnosti, jer sadrže nešto što samo prividno liči na nju. Pored raznih Don Kihota i careva u sjajnim odorama, u našoj umetničkoj rezervi postoji veliki broj darovitih glumaca, Svi zajedno oni determinišu umetnički lik Zapadnę Evrope. Postoji svet koji se skoro isključivo posvetio kupovinama u supermarketu. U tom svetu vlada dosadna i bizama umetnost. A upravo u tom svetu živi veći deo stanovnika Zapada; njima je poznata samo spoljna strana umetničkog uživanja, Ustaljeno je pogrešno mišljenje prema korne svako ko bi hteo da uspešno stvara umetnost namenjenu tim potrošačima u supermarketima treba da se spusti na nivo drugorazredne
zabave. Manje pogrešnim mogu se smatrati pokušaji prevaspitanja, čiji je cilj da privuku i pridobiju široke mase za uživanja u delima Pikasa, Prusta, Puškina i drugih velikih stvaralaca, U prezentiranju umetnosti treba imati u vidu dva važna činioca: Umetnost bliska svakodnevnom životu. Na stepeništu i u prodavnicaraa; Umetnost i praznovanje. Praznovanja, koja predstavljaju ritual naše epohe, sa jelima, pičiraa, muzikom, predstavama, igrama, zbivanjima i prizorima nose u sebi nešto neuobičajeno, čega če se svako dugo sećati. Kako stvoriti efektivne oblike u takvim prilikama? Eksperimentalno. Potrebna je ona vrsta umetnika koja će shvatiti povezanost umetnosti sa mogućnostima koja im pružaju njihova tela. Dva magnetska polja između kojih oni rade jesu: velike umetničke tradicije, s jedne strane, a s druge strane vitalnost i dinamika potrošača supermarketa. ГЈ
Predstave pod vedrirn nebom Da bi se stekao utisak o tome kako grupa Dogtroep radi pod vedrirn nebora, posebno tokom letnjih meseci, dajemo opis jednomesečnog rada u jednom gradu, imajući u vidu veliku predstavu, maršrutu gostovanja iz 1982. godine, kao i neke reakcije štampe. Marsej, Francuska Marsej je odlična ilustracija mesta gde smo se iskrcali i gde smo razvili našu delatnost. Bilo je to u okviru svečanosti posvećenih Saint-Jeanu. Centar manifestacija bio je trg sa starom crkvom i opatijom, Počeli smo velikom predstavom, uz pratnju muzike smeštene ispred improvizovanih tribina na trgu, jednorn nenajavljenom povorkom oko crkve, kao i mnoštvom skečeva u vrtovima opatije, a sve se završavalo па drugoj
strani trga, sa arhitektonskim skulpturama i mnogo svetlosnih efekata. Siedećih dana posvetili smo se organizovanju manjih predstava i reklama za jedno specijalno izdanje , namenjeno Saint-Jeanu. Svirali smo i prikazivali skečeve, prvi put u letnjim belim kostimima, na płazi i u parku, a drugi put - u vidu neobičnih skulptura na podijumu za igru, tokom jednog koncerta folklorne muzike i igara. U međuvremenu, posvetili smo se pripremama za završno veče. Podigli smo lomaču, pridržavajući se tradicionalnog oblika vatre Saint-Jeana, koji smo pronašli u starim dokumentima: četvrtasti u svojoj osnovi i okrugli na vrhu. Ukrasili smo je, pored ostalog, ogromnim vencima belog luka i glavama krilatih zmajeva. Sagradili smo i velika kola sa lutkama za paradu koja je trebalo da se održi pośle vatre. Pośle predstave jedne druge grupe, praćene vatrometom duž fasadę crkve, pristupili smo ceremoniji paIjenja vatre, dok su naša kola sa lutkama obilazila oko ogromnih plamęnova, da bi pośle, u povorci, krenula prema pristaništu, gde je drugi vatromet osvetljavao tvrdavu.D