Bitef, Sep 13, 1987, page 115
tuźbi zbog zabrane izvođenja komada Franka Wedekinda Buđenje proleća. Ukinuta je zabrana koju je naredio predsednik vlade., jer su veoma üblażena mesta koja se sukobljavaju sa ozbiljnim sadržajem i ozbiljnim dejstvom celog komada i time nisu prekoračene granice dopustivog и policijskom smislu. Ne iznenaduje samo presuda Višeg upravnog suda koja je puna razumevanja, već takođe i trezveno obrazloženje odluke u kojoj je ispričan sadržaj ovog veoma napadnog komada. Valja uočiti promenu koja je sada nastupila u kőrist pesnika, s obzirom da ona ukazuje na bolje razumevanje Wedekindovog stvaralaštva koje se bespośtedno bori za istinu. U nastavku prenosimo presudu, zvanični prikaz sadržaja: Sadriaj komada se moie obuhvaíiti sledećim redom: prikazuje se kaka na mlade naivne ličnosti u dobu kada započinje polna zrelost utiče realnost iivota; prvenstveno se prikazuje njihov sopstveni polni någon koji se budi i takode su prikazani zahtevi koje pr ed njih stavlja iivot, naročito škola. Oni podleiu и
borbi koja se razvija prvenstveno zbog toga što njihovi roditelji i učitelji, prema mišljenju pesnika zbog bespomoćnog nerazumevanja i laine srameiljivosli propuštaju da ih pouče i da im na razuman nácin pomognu da pronađu pravi put. Wendta Bergmann propada zbog toga što, uprkos njenoj molbi, majka propušta da je uputi u pitanje poInih odnosa. Moritz Stiefel koji je zbunjen osećanjima zbog nastanka puberteta, zbog svojih sumnji o nastajanju i razloga postojanja Ijudi i najzad zbog seksualnih pouka svog prijatelja, preoterećen je zadacima koje mu nameće škola, koje nije u stanju da ispuni, ali čije ispunjavanje od njega zahtevaju stroga načela njegovog оса. Melchior Gabor ne propada samo zbog toga śto on síibe razumevanje za realni iivot, koji nastupa и personifikaciji, kao tajanstveni gospodin, i zato što dopušta da ga ovaj povuče za sobom. Ako se ovako shvati ovaj komád, ne moie mu se и celini prema njegovoj lendenciji i njegovom sadriaju karaktéra osporiti da se ne radi o ozbiljnom komadu; ovaj komád se bavi ozbiljnim problemima vaspitanja koji se često nalaze и prvom pla-
Wedekinda pisano u Minhenu odjeseni 1890. do Uskrsa 1891. U ovoj drami su u velikoj meri prikazani lični doživljaji, prvenslveno iz doba prijateljstva sa Oskar Schiblerom, Adolf Wögtlinom, Walter Laueom i drugim članovima tajnog udruženja pesnika, Senatus Poeticus u kontonalnoj školi u Aarauu. Skoro svaka scena odgovara istinskom dogadaju, naglaśeno je u sopstvenom komentaru. Wedekind kasnije, izmedu ostalog, sam ukazuje na samoubistvo učenika Više škole u Aarauu Franz Oberlija u julu 1883. godłne (uporediti u svesci 3, strana 385, pismo Wedekinda napisano Adolphu Wögtlinuujulu 1881,godine, i u svesci brój 2, strana 658, Wedekind-ova pesma Santa simplicitas): takođe i Moritz Dürr, koji je bio blizak Udruženju pesnika, izvršio je samoubistvo u zimu 1885. godine. Kutscher smatra da su u drami naročito korišćeni dogođaji vezani za Oberlija, da se u liku Moritza Stiefela naziru karakterne crte prijatelja iz mladosti Oskara Schiblera, a u liku Melchiora Gabora očigledno ima slićnosti sa mladim Wedekindom. Na načelna pitanja pogleda na svel u Dečjoj tragediji, koją su jasno postavljena još u pesmama i pismima iz mladosti, prvi put se pokuša-
nu i pokušava da zauzme stav u odnosił na te problème. Ne moie se nazreti da se tu gde se prikazuju radnje koje su u suprotnosti sa moralnim vladanjem to dešava da bi se izdavale za nešto što je dozvoljeno ili vredno da se oponaša, Ui čak da Ы se podstakla ili zadovoljila pohotIjivost gledalaca. Gledaoci neče moći da se otmu utisku prisutnog ljudskog saosećanja za tragičnu sudbinu glavnih likova i interesovanja za tok radnje i problème koji se u komadu tretiraju. U svakom slučaju se ne moie sagledati u kojoj bi meri slušaoci trebal o iz toga da izvLiku podstrek za sopstveno ponašanje koje je oprečno moralnim i policijskim normama. □ Frank Wedekind Dečja tragedija Buđenjeproleća je prema navodima
113
13171=1=