Bitef

njega. I mada kod njega ima veoma duboke filozofije, ja ipak smatram da bi posle njega trebalo napraviti nešto drugo. Jer Cehov dramski nije dovoljno jak. Ni onda kad piśe о istinama. Nije dovoljno delotvoran. Mnogo čega kod njega nedostaje, mnogo šta nije dovoljno kobno; nedostaje jedna vrsta metafizike, nedostaje sama istorija. M.T.; Uprkos svemu tome, Vi ste vrlo uspešan pozorišni pisać; nedavno je komád Imposztor postao hit. Da li to znači da ste ipák pronašli pravi put? S.G.; Ne, to nije put. Uspeh sa te tačke gledišta ne znači mnogo; napisać säm ja već i mnogo uspeliji komád A nyúlok Margitja, koji je bio izrazito komercijalan. Od Imposztora sam zato morao da napravim hit, jer me je za to zamolio Major Tamás, a za njega nisam mogao napisali glavnu ulogu kojom će doživeti fijasko. I, konaćno, ovaj komád koristi dramaturgiju komedije iz XVIII veka. To i u današnjem pozorištu živi bez promene, jer i bulevarski komadi sve do dana današnjeg rade sa takvom strukturom. Zato i ne smatram łosim, jer je, bez sumnje, funkcionálná, kao što se u Imposztoru lako mogło reći sve što.sam želeo da kažem. Drugaje stvaršto bihjaželeo da iz svojih glumaca izvučem nešto dublje, a ta dramaturgija ne może da osvetli prave nemire, muke veka. M.T.; Da li je to razlog što ste se usudili da ostanete tako racionalni? S.G.: Da, to je i prednost i nedostatak te dramaturgi) e. A takve komádé ne możete napisali bez takozvane intrige. U Imposztoru, s obzirom na to da je glavna ličnost pozorišni čovek, rođeni intrigant, smatrao sam da to rešenje może biti vrlo dobro. Međutim, nije sigurno daje to tako i u praksi. Uhratko, na pozornici nije dovoljno efektno. Onaj deo gde je komád zaista vrlo interesan tan i gde publika sluśa sa velikom pažnjom, to je, u sivari, sasvim nedramatična razmena misli, na primer о tome о čemu je Moliere zapravo pisao i kako bi to trebalo odigrati. Ipak, glumci to tako igraju da na kraju ispada da je baš to ono što je zaista dramatično, a ne ono što dramaturgija zaista zahteva. Goldoni bi bez sumnje veštije nadgradio intrigu, ali zato ne bi napisao one detalje koji su mene zanimali. M. T,: Imposztor se, u suśtini, sastoji iz dijaloga tokom razgovora, koji su vrlo pris tal i. . . S.G.: To je, naravno, na mađar-