Bitef

Piccolo Teatro Milano Italija Bertolt Brecht:

IZUZETAK I PRAVILO; POŠTO GVOŽĐE

(Die Ausnahme und die Regel / L’eccezione e la regola) Prevod: Giorgio Strehler Režija; Giorgio Strehler Obnova: Gianfranco Mauri Učestvuju: Sergio Leone (Trgovac), Francesco Cordella (Vodič), Giorgio Bongiovanni (Kuli), Luca Cruscuoli, Stefano de Luca (Dva policajca), Mimmo Craig (Gostioničar), Narcisa Donati (Sudija), Michela Bottini (Vodič drugog karavana), Gianfranco Mauri (Prvi sudski pristav), Roberto Aielli (Drugi sudski pristav), Elisabetha Vergani (Još jedan vodič) i Luciana Castellani (Još jedan nosač). Muzičari: Gino Carravieri, Alessandro Castelli, Sandro Dandria, Bruno Lavizzari i Giancarlo Porro. B

Bertolt Brecht: POŠTO GVOŽĐE? (Was kostet das Eisen? / Quanto costa il ferro?) Prevod: Giorgio Strehler Režija: Carlo Battistoni Učestvuju; Gianfranco Mauri (Gospodin Svendson), Enzo Tarascio (Gospodin Austri), Paolo Rossi (Mušterija), Narcissa Sonati (Gospoda Cech), Mimmo Craig (Gospodin Britt) i Liana Casartelli (Gospoda Gall). Scenograf i kostimograf obe jednočinke: Luciano Damiani Muzika obe jednočinke: Fiorenzo Carpi Scenski pokreti: Marise Flach ■ Učešče predstave na 30. Bitefu omogučio je Italijanski kulturni centar u Beogradu ■

IZVOĐENJE DIDAKTIČKIH DRAMA Kad izvodite didaktičku dramu, morate da glumite kao dači. Uporno ponavljajuči težak deo s jasnim i preciznim izgovorom, dak pokušava da usvoji njegov smisao ili da ga celog nauči napamet. Pri torne su mu i gestovi jasni i služe mu da bi ga razumeli. Ostali delovi treba da se glume ovlašno, u žurbi i gotovo uzgred, kao neke automatizovane radnje koje se cesto ponavljaju. Ovi delovi lice na razgovorne pasaže pomoču kojih se dobijaju informacije neophodne za razumevanje budučih važnih zbivanja. Ovi pasaži, sigurno korisni za celokupni proces, moraju biti pre »obavljeni« negoli odglumljeni. Zatim dolaze delovi koji iziskuju umetnost glume starog stila, na primer kad treba da se prikažu karakteristični postupci. Zato postoji izvestan uvežban ljudski postupak, koji u odredenom trenutku može da izazove situacije koje, obavezno ili najverovatnije, donose nove postupke. Da bi se pokazao, na primer, karakterističan način na koji priča i gestikulira čovek koji hoče nekog drugog da übedi u nešto, treba pribeči umetnosti glume. ■ Pozorišni spisi 111, Beleške o dramama i režijama, Einaudi, 1962, Bertolt Brecht

IZUZETAK I PRAVILO Da li je mogućno u našem društvu «postaviti temelje dobrote« bez ozbiljnog rizika, pitanje je na koje Brecht pokušava da odgovori didaktičkom dramom. U Ugovoru je tvrdio da »čovek ne pomaže čoveka«. Ako pretpostavimo da čovek pomaže čoveka, šta se dešava u torn slučaju? Trgovac, željan da dode do naftnog izvora pre konkurencije, prelazi übrzanim tempom azijsku pustinju, zajedno sa vodičem domorocem i nosačem. Pored toga što je arogantan i