Bitef

Simon Mcßurney

princip istorijskog progresa. Produktivnost ne smanjuje nemaštinu. Sirenje znanja ne vodi bezuslovno večoj deraokratiji. Povečanje slobodnog vremena - u industrijskim društvima - nije dovelo do obogačenja ličnosti pojedinca, nego do vece manipulacije masama. Ekonomska i vojna unifikacija sveta nije donela mir, nego genocid. Seljačka podozrivost prema >progresu<, onakvom kakav je na kraju nametnula globalna istorija globalnog kapitalizma, i moč te istorije čak i nad onima koji traže alternativu takvom napretku, nije nimalo neprikladna ili nezasnovana. ■ Pig Earth, London, 1979. John Berger

BUNTOVNICI S APLAUZOM 1982. godine trupu Théâtre de Complicité osnovali su Simon Mcßurney, Annabel Arden, Marcello Magni i Fiona Gordon. »Svima nam je bilo dozlogrdilo pozorište koje se nije obračalo imaginaciji publike«, kaže Annabel Arden, »a u to vreme je bilo taman

toliko sredstava u fondovima za finansiranje umetnosti namenjenih trapama kakva je naša, koje bi prosekle nove staže u pozorištu.« Novčana pomoč Umetničkog saveta (Arts Council) prižila je Complicité mogučnost da oko takve posvečenosti razvije sopstveni stil. Simon Mcßyrney, glumač, pisac i umetnički direktor ovog pozorišta, objašnjava: »Stalno me je frustriralo pozorište druge poiovine sedamdesetih. Kao da je neka zavesa uvek bila spuštena između reči i onoga što se dogadalo na pozornici. Sa tačke gledišta publike, nov, osmišljen komični materijal bio je mnogo življi od ma kojeg polu sirovog pokušaja da se napravi Sekspir.« On je počeo kao glumač 1979. godine na otvaranju londonske The Comedy Store, zajedno sa Arnoldom Brownom, Alexei Saylom i Emmom Thompson, ali je übrzo poželeo jedno drukčije pozorište. Kad se Mcßurney 1983. godine vratio u Englesku posle dve godine obučavanja u školi Jacques Lecoqa u Parizu, njegov rad je još uvek imao komičnu neposrednost koju trupa Théâtre de Complicité nije do dañas izgubila. »Največi deo pozorišta je dosadan«, kaže on. »Kad god sam na sceni, znam da bar 60% publike u stvari ne želi da bude tu. Odmah na početku predstave moram da uvučem te ljude i odvedem ih u