Bitef

Berenlka

Sa grupom glumaca iz svih delova sveta, adaptirali smo Hamleta. Upotrebiii smo engleski jezik Šekspirovog doba jer je život komada u melodiji njegovih reči. Nismo u njemu tražili novine samo novina radi. Pokušali smo da pronademo mit, fundamentalnu strukturu koja se krije ispod površine komada.” Peter Brook

(Berenice) Ponedeljak, 23. September u 19:30 h Autor: Jean Racine Adaptacija: Jean-Claude CarriLre i J. D. Verhaeghe TV Režija : Jean-Daniel Verhaeghe Uloge: Carole Bouquet, Gerard Depardieu, Jacques Weber, Isabel Otero, Hugues Quester Proizvodnja : ARTE Francuska, TFI, G.M. T Productions, S.F. P, C.N.D.P, DD Productions; 2001 Trajanje: 97 min. "Adaptaciji Berenike prišao sam s mnogo Ijubavi i s namerom da tekst očuvam u celini. Pokušao sam da ga učinim pristupaćnim... U našoj Bereniki ima tri doba: rimsko, Rasinovo I naše. Reditelj je morao paziti da ni jednom od njih ne da prednost. Nije smeo da rekonstruiše antički Rim, ni da pravi istorijski komad Bereniku kako je igrana u XVII veku, niti daje igra u farmerkama, vec sve to pomalo. Ni dekor nije smeo da bude nametljiv. Uska staza za dramaturgiju I osećanja!...". Jean-Claude Carriers

Zver na Mesecu

(Une bete sur la Lune) Nedelja, 22. septembar u 19:30 h Autor Richard Kalinoski Pozorišna I tv režija: Irina Brook Uloge: Simon Abkarian, Corinne Jaber, Beppe Clerici, Antonin Hoang Proizvodnja: ARTE Francuska, Trans Europe Film, Theatre Vidy Lausanne, MC93 Bobigny, Centre national de la documentation pedagogique; 2001 Trajanje: 90 min. "Jednostavnost I čistota daju ovom malom komadu nešto opšte i trajno, a nama u pozorištu priiiku da istražujemo ono pravo I suštinsko. Ispod ovog tako jasnog, razgovetnog teksta kriju se I farsa i velika istina: mogućnost iskrenog kontakta medu ljudima. A u trenucima kad se uspostavi veza izmedu publike I glumca, glumca I Ilka koji on predstavlja, fikcije I života možemo da kažemo: 'Eto, zato radimo ovaj posao...'" Irina Brook

Mede|a W

(Medee) Ponedeljak 23. septembar u 17:00 h Autor: Euripid Reditelj: Jacques Lassalle TV režija : Don Kent Uloge: Isabelle Huppert, Bernard Verley, Anne Benoit, Jean-Quentin Chatelain, Michel Peyrelon, JeanPhilippe Puymartin, Emmanuelle Riva, Pascal Tokatlian, Proizvodnja:AßTE Francuska, La Compagnie des Indes, Festival d'Avignon; 2000 Trajanje: 142 min. "Euripid je uveo žene u teatar. I pre njega ih je tamo bilo, ali samo onoliko koliko je to muškarcima odgovaralo. On se prvi usudio da prikaže ženu koja traga za svojim identitetom, ženu emancipovanu koja se bori za mesto u društvu. Šta su Grci pre Euripida znali o legend! o Medeji? Manje 111 više ono što je o njoj napisao pesnik Pindar: po ocu Ejetu, kralju Kolhide, bratu Kirke I Pasifaje, ona je u srodstvu sa Heliosom, bogom sunca, Od tetke, čarobnice Kirke, koja je zavela Odiseja! naučila je da pravi napitke I otrove. U osnovi Pindarovog mita je strasno zaljubljena žena koja svoje natprirodne modi stavlja u službu čoveka koga voli. Ostavljena, ona se sveti, übijajući suparnicu I njenog oca. Euripid preuzima Pindarov mit, ali mu dodaje I deceubistvo, što Medeju čini još zagonetnijom. Od Seneke do Corneillea, od Delacroixa do Pasolinija, od Vauthiera do Hajnera Mullera, niko nije bio bliže od Euripida u istraživanju istine o životinjskom u čoveku." Jacques Lassalle

Štola za žene

(L' Ecole des femmes) Utorak, 24. septembar u 17: 00 h Autor: Jeane Baptiste Poquelin Molier Reditelj: Didier Bezace TV režija: Don Kent Uloge: Pierre Arditi, Agnes Sourdiilon, Olivier Ythier, Christian Bouillette, Gilles David, Marline Thinieres, Proizvodnja : ARTE Francuska, La Compagnie des Indes, Le ThdStre de la Commune; 2001 Trajanje: 150 min. "'Hoću da stvar završim koliko sutra', čovek koji na početku komada izgovara ovu repliku ne slut! da je pet činova u zakašnjenju u odnosu na ostala lica, da je njegov plan osuden na neuspeh. Zena, koju misli da je vaspitao po svojoj meri i kojom bi da se oženi inateći se sa svetom, zaljubljena je u drugoga, Cemu onda zaplet, koji se plete iz čina u čin po šemi namernog ponayljanja? Ne da bi nas iznenadio preokretima, već da nam pokaže muke zaslepljene svesti suočene sa silama života. Veran svom dramaturškom sistemu, Molijer pomoću likova koje suprotstavlja Arnolfu, pokušava da pokaže tragičnu grešku i, iz scene u scenu, sve do unapred nameštenog raspleta, najavljuje njegovu propast. Tako se Škola za žene pretvara u školu za učitelja tiranina koji ugnjetava svest, otima, čiji su postupci surovi I glupi, u školu za tirane kakvih i danas ima svuda oko nas, u prinudnu školu ljudskosti za usamljenog i tvrdoglavog čoveka koji do kraja ostaje loš dak. Didier Bezace