Bitef
je od sirotinjske prljavštine njene smrti. Veb poznat, ostao je gde je bio- u Rimu. Andersen je od detinjstva želeo da pobegne iz ropstva svog društvenog položaja U četmaestoj godini pobegao je iz bede rodnog Odensea u Kopenhagen i tamo postao pevač, baletan, glumac i pisac. Nikada se, međutim, nije oslobocho bolnog saznanja da samo stalnom borbom može da raskine lance svoje prvobime sudbine neslobodnog čoveka i da, možda, u utrobi njegove voljene i civilizovane zemlje, postoji skriveni narod robova ANARHIJA BAJKI I UMETNOST POGREŠKE Nered ne gradi ništa Ponekad je krajnje neprijatan, ali pomaže da se raskinu lanci. Übili su me: voli svoje neprijatelje. U svakodnevnom životu, to je poduhvat svetaca U umetnibkom životu, to je normalna praksa Koliko puta, dok pripremam predstavu, uronim u zbrku i shvadm da sam na pogrešnom putu. Zbrka i izgubljenost su neprijatelji koje treba voleri. Übili su me: život je san. To nije istina Zivot je bajka To je svet äste anarhije, gde gube oni koji tvrdoglavo pokušavaju da pobede, prtebi razumnim stazama A oni koji se ponašaju budalasto, na kraju nadu princezu. Svet bajki je cista anarhijajer se usredsređuje na potrebu da se raskinu lanci. Bajka raskida okove koji price povezuju sa svetom takvim kakav je. Ona, međutim placa za tu slobodu rizikom proizvoljnosti. Stoga bajke naseljavaju budovišta, senke obdarene samostalnim životom, muskard i žene koji su polu-životinje, lesevi koji govore i predmeti koji misle i kivi su. To nije svet mita ili maste, To je svet zbrke. To je svet koji deca vole, ali koji ne voli decu. U njemu ona umiru na sve strane, bivaju napuštena i nadvladana Doživljavaju ogoljenu stvamost: zebnja i strali isprekidani bleštanjem nerazumne pravde. Сети me cista anarhija bajki übi и тот radu и pozorištu? Dok probam, ako zbrka prevlada, sve postaje nejasno. Magia mi ne dozvoljava da vidim и ijednom smeru. Da bih se snašao, prisiljavam se da kondenzujem tu prolaznu zbrku и bvrste greške koje se mogu ispraviti ili ukloniti i tako vratim red и situadju. U isto vreme, moram da znam kako da otkrijem tebne greške na kojima bu skliznuti do mesta na koja nisam mislio da bu otibi. Kuda nisam želeo ili mislio da je mogubno otibi. Kad bi bilo tabno da su bajke poubne, morao bih priznati da one, pre svega, dokazuju da greška može biti blagodat. Nerazumnost ili zaboravnost protagoniste, osobe koja je pobrkana s nekom drugom, produžen san, mrtva vrana koju ste starili и džep cesto su premise i uslovi neobekivanog srebnog kraja Postoji li umetnost greške? Sada, posle betrdeset godina sa Odin Teatret, sklon sam da ustvrdim da ima grešaka koje povebavaju zbrku i grešaka koje oslobadaju. Naravno da verujem
u inspiraceli, u glas Muze, duende- a ili anđela buvara Ali vise vere polažem u greške koje oslobađaju onda kada sam dovoljno vest da ih predvidim i sledim ih. One su znaci koji se izdvajaju iz risine. One potiču iz onog dela mene koji ne poznajem. Smatram ih porukama koje mi je poverio ludi gospodar. (Eudenio Barba) ANDERSENOV SAN 26. septembar 1874. Prošle noci sanjao sam čudan i strašan san. Sanjao sam da je trebalo da putujem sa kraljem i, posto sam bio na kopnu, glasnik je javio da me kralj očekuje, pa treba da krenem. U žurbi počeh da pakujem dva kofera, ali nisam mogao da završim, neprestano je nešto nedostajalo. Počeo sam da brinem, oglasio se top, kralj je već bio na brodu, morao sam da žurim. Zatvorio sam kofere, dao ih slugi i potrčao ka reci, ali mi je rečeno da idem drugim purem, kroz šumu. Novi pucanj topa najavio je da je kraljevski brod digao sidro, ali bio je tu još jedan kraljevski brod na koji sam mogao da se ukrcam. Video sam ga, a bovek u crvenom kaftanu, isukanim